P+Fiets versus P+R

De lancering van de Leidraad P+Fiets werd op 16 februari 2016 opgeluisterd met een bijeenkomst over dit onderwerp. Het concept van P+Fiets, met de auto tot de rand van de stad en dan niet met het openbaar vervoer maar op de fiets verder, sprak blijkbaar veel mensen aan. De zaal in Deventer zat vol. Het momentum is er blijkbaar, nu de bereikbaarheid van steden problematischer wordt en de noodzaak het autoverkeer bij de stadsrand af te vangen en de “last mile” op een andere manier af te leggen. P+R is dan al heel succesvol, maar juist voor middelgrote steden, met een minder frequent ov voor die last mile, is de fiets een goed alternatief.
Tijdens de bijeenkomst stond de Leidraad P+Fiets (net gepubliceerd) en de ervaringen in pilotsteden Leeuwarden en Maastricht centraal. Na de aftrap van dagvoorzitter Wim Tilburg (directeur CROW-KpVV) gaf Hans Voerknecht (CROW) in vogelvlucht een
overzicht van de leidraad zelf. Rob de Vree (&Morgen) presenteerde een
stappenplan om tot realisatie van P+Fiets te komen.
Leeuwarden en Maastricht

Toen kwamen de behoorlijk uiteenlopende aanpakken in Leeuwarden en Maastricht aan de orde. In
Leeuwarden kenmerkt de aanpak zich door eenvoud en van onderop. Een goed gedefinieerde doelgroep (woon-werk-verkeer) en deelnemers die door hun werkgever een P+Fiets-optie krijgen aangeboden. Opvallend was, dat heel veel werknemers van de betrokken bedrijven graag aan P+Fiets meedoen.
Maastricht had juist een geavanceerde aanpak. Het is de bedoeling dat P+Fiets onderdeel uitmaakt van een geavanceerd deelfietssysteem met diverse hubs. Begonnen wordt nu met twee locaties, met de bedoeling dit op te schalen. De kosten hiervan zijn aanzienlijk hoger (Leeuwarden kost €400 per fiets per jaar, Maastricht €1.800-€2.400 per jaar), maar Maastricht verwacht dat de markt hier invulling aan kan geven. Syb Tjepkema van gemeente Zwolle (en Fietsstad 2014) deelde een reflectie, waarin hij aangaf dat zijn eerdere scepsis omgeslagen was in enthousiasme over het concept. Vervolgens was er een discussie met de zaal, waaruit bleek dat vooral marktpartijen veel mogelijkheden zagen. Een aantal gemeenten zien ook kansen.
De deelnemers van de bijeenkomst waren enthousiast over het concept. De gemiddelde waardering van de bijeenkomst was een 7,9, wat zeer hoog is voor een dergelijke bijeenkomst. Verder wilden veel deelnemers graag verder met het nadenken over een vervolg, bijvoorbeeld in een P+Fiets-community. Een mooie kans om de samenwerking tussen markt en overheid vorm te geven in een concrete aanpak!
Leidraad P+Fiets bestellen?
De Leidraad P+Fiets kunt u gratis
downloaden. Deze is ook als
printversie beschikbaar, u betaalt dan alleen de verzendkosten.