Tilburg parkeert de fiets - Fietsparkeerplan 2008-2015

  • Soort:Beleidsdocumenten
  • Auteur:Jeroen Kosters
  • Uitgever:Gemeente Tilburg
  • Datum:15-12-2008

De gemeente Tilburg streeft naar een intensiever fietsgebruik in de stad. Naast het bieden van kwalitatief hoogstaande fietsverbindingen is het op logische en veilige locaties kunnen parkeren en stallen van de fiets belangrijk bij het bevorderen van het fietsgebruik.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De gemeente Tilburg streeft naar een intensiever fietsgebruik in de stad. Naast het bieden van kwalitatief hoogstaande fietsverbindingen is het op logische en veilige locaties kunnen parkeren en stallen van de fiets belangrijk bij het bevorderen van het fietsgebruik. In het Fietsplan ‘Tilburg Fietst’ wordt om die reden ook stilgestaan bij fietsparkeren en worden verschillende beleidsmatige voorzetten gedaan. Binnen de geslagen piketpaaltjes van het Fietsplan Tilburg 2005 - 2015 (2006) is in het voorliggende nieuwe Fietsparkeerplan ruim aandacht gegeven aan een verdere uitwerking van het fietsparkeerbeleid voor de periode 2008 – 2015.

    De huidige situatie op het gebied van fietsparkeren is nog verre van ideaal. Er komen vooral in de Binnenstad veel signalen binnen over knelpunten op het gebied van fietsparkeren. Ook het aantal onbewaakte fietsparkeervoorzieningen schiet tekort. Door het ontbreken van voldoende onbewaakte fietsparkeervoorzieningen is het niet goed mogelijk de fiets ‘aan de vaste wereld te verankeren’. Mede hierdoor worden er nog steeds te veel fietsen gestolen. Fout geparkeerde fietsen leiden tot overlast voor voetgangers, mindervaliden en hulpdiensten. Bovendien geven fout geparkeerde en kapotte weesfietsen een verwaarloosd straatbeeld.

    De gemeente Tilburg wil op een structurele manier de huidige problemen te lijf gaan en oplossingsgerichte maatregelen toepassen die ook antwoord geven op toekomstige (verwachte) ontwikkelingen. Vanuit de hoofddoelstelling van het nieuwe Fietsparkeerplan zijn zeven subdoelstellingen afgeleid:

    1. De bereikbaarheid van winkels en voorzieningen voor fietsers wordt verbeterd.
    2. De fietsen staan netjes geparkeerd. De op de juiste locaties en in voldoende mate aangebrachte fietsparkeervoorzieningen leiden tot het minder chaotisch parkeren van fietsen.
    3. Door het aanleggen van kwalitatief goede fietsparkeervoorzieningen worden zo min mogelijk fietsen gestolen en /of vernield. Hierdoor ontstaat ook een groter gevoel van veiligheid. Er gaan harde kwaliteitscriteria gelden.
    4. Door het aanleggen van kwalitatief goede fietsparkeervoorzieningen bij openbaar vervoer haltes kan de fietser meer en/of gemakkelijker gebruik maken van het openbaar vervoer. Door de positie van de fiets als voor- en natransportmiddel te versterken, kan de fiets een belangrijkere rol innemen in de ketenbenadering.
    5. Mensgerichte maatregelen (communicatie en promotie, educatie, toezicht en handhaving) worden ingezet om de fietser op de juiste locaties van de fietsparkeervoorzieningen gebruik te laten maken. Het op de juiste locaties aanbieden van voldoende en kwalitatief goede fietsparkeervoorzieningen betekent ook dat de fietser op bepaalde locaties de fiets juist niet mag parkeren. Een passend ruimbeleid maakt daarom onderdeel uit van het nieuwe Fietsparkeerplan.
    6. Voor het parkeren van fietsen op eigen terrein, zowel bij belangrijke herkomstlocaties (woningen) als bestemmingslocaties (zoals scholen, bedrijven) geldt eveneens dat voldoende en kwalitatief goede fietsparkeervoorzieningen aanwezig moeten zijn. Voor de doelgroepen scholen/scholieren, studenten en bewoners studentenhuizen, winkelend publiek en OV-reizigers wordt specifiek doelgroepenbeleid ontwikkeld.
    7. De sociale veiligheid in/nabij fietsparkeervoorzieningen wordt verbeterd.

    Om deze doelstellingen in de periode 2008 – 2015 te kunnen halen, zijn per subdoelstelling kwaliteitsambities geformuleerd en belangrijke beleidskeuzes gemaakt. Daarbij staat het principe van de ‘menselijke maat’ centraal: de gemeente sluit bij te nemen maatregelen zo goed mogelijk aan bij het natuurlijke gedrag van de fietser.

    Voorafgaand aan het maken van het nieuwe Fietsparkeerplan is de huidige situatie op het gebied van fietsparkeren in de gemeente Tilburg geïnventariseerd en geanalyseerd. Ook de fietsdiefstalsituatie is geanalyseerd en de mening van de Tilburger gevraagd. Er is een grootschalig onderzoek gehouden onder gebruikers en niet-gebruikers van de bewaakte fietsenstallingen en andere fietsparkeervoorzieningen, er is door de Stichting Stadskern een digitaal debat georganiseerd over het thema wildparkeren van fietsen en er is een enquête over de fietsparkeervoorzieningen in het centrum gehouden voor het burgerpanel.

    Voor de deelgebieden Binnenstad, Oude Stad, West en Noord is in kaart gebracht welke capaciteit en kwaliteit er nu voorhanden is en welke aanpassingen nu en in de toekomst nodig zijn. De kwaliteit van de huidige fietsparkeervoorzieningen is over het algemeen goed, zeker wanneer gebruik gemaakt wordt van de zogenaamde aanleunbeugels. Dit type fietsparkeersysteem wordt voor de onbewaakte fietsparkeervoorzieningen de standaard. De kwaliteit van de bewaakte fietsenstallingen is objectief gezien zelfs nog beter en dat is ook de mening van de gebruikers: zij zijn over het algemeen zeer tevreden over de kwaliteit van de door de gemeente fietsenstallingen. Het aantal fietsparkeervoorzieningen moet echter fors worden uitgebreid, vooral in de Binnenstad.

    Belangrijke conclusies:

    • Voor de Binnenstad als totaal zijn op dit moment 7177 fietsparkeerplaatsen beschikbaar. In de periode tot en met 2015 zijn in totaal 2063 extra fietsparkeerplaatsen nodig (bewaakt en onbewaakt). Op de korte termijn 834 en op de (middel)lange termijn 1229 plaatsen. Het totaal aantal fietsparkeerplaatsen in de Binnenstad komt daarmee op 9240.
    • Vooral rondom het voetgangersgebied van het centrum is behoefte aan een fijnmazig netwerk van fietsparkeervoorzieningen. In het kader van de herijking van het voetgangersgebied in de Binnenstad worden voorstellen gedaan hoe hier mee om te gaan.
    • Aan de noordzijde van de Heuvelstaat is veel behoefte aan onbewaakte fietsparkeervoorzieningen, terwijl deze juist zijn weggehaald worden (zoals in de Willem II straat en meer recent de Telefoonstraat). De nieuwe bewaakte fietsenstalling onder het Pieter Vreedeplein is niet de oplossing voor de kortparkeerders, zij zullen de fiets blijvend willen parkeren in de aanrijroutes naar de Heuvelstraat.
    • De problematiek in de omgeving van het Piusplein is erg groot, niet alleen op horeca-avonden maar ook al op gemiddelde doordeweekse dagen en op zaterdag. Een extra bewaakte stalling is niet noodzakelijk als bij de herinrichting van het Piusplein en de cityring ‘het kunnen parkeren van de fiets’ nog als ontwerpeis wordt meegenomen.
    • Voor de situatie rondom het Centraal Station is aanvullend onderzoek gewenst, zeker in het licht van de toekomstige ontwikkelingen in de Spoorzone. De fietsparkeercapaciteit van de onbewaakte fietsparkeervoorzieningen is nu al onvoldoende, terwijl er bij de bewaakte stalling van NS capaciteit overblijft. Onderzocht moet worden waar dit precies aan ligt. Indien het beeld wat nu bestaat klopt (dat deze situatie te maken heeft met het verouderde fietsparkeersysteem in de bewaakte stalling en het gehanteerde gebruikstarief), moet overleg met NS plaatsvinden om een oplossing te vinden.

    Voor de deelgebieden Oude Stad, West en Noord is in totaal voor 24 locaties aangegeven welke capaciteiten kwaliteitsaanpassingen zijn vereist. Daarmee geldt het nieuwe Fietsparkeerplan niet meer alleen voor de Binnenstad. Op dit moment zijn in de deelgebieden Oude Stad, West en Noord in totaal 5623 fietsparkeerplaatsen beschikbaar. In de periode tot en met 2015 zijn in totaal 2825 extra fietsparkeerplaatsen nodig (bewaakt en onbewaakt).Op de korte termijn zijn 2009 extra fietsparkeerplaatsen nodig (bewaakt en onbewaakt). Op de (middel)lange termijn 616 extra plaatsen.

    Voor heel Tilburg geldt dat er op dit moment 12800 fietsparkeerplaatsen aanwezig zijn. Op de korte termijn is een capaciteitsverruiming gewenst van 2843 plaatsen. Op de (middel)lange termijn 2045. In totaal is een uitbreiding gewenst van 4888 parkeerplaatsen. Dat maakt in totaal dat er in 2015 in Tilburg 17.688 fietsparkeerplaatsen beschikbaar zijn.

    Sommige oplossingen gelden voor alle deelgebieden en daarmee voor heel Tilburg. Vooral de zogenaamde mensgerichte maatregelen als ‘communicatie en promotie’, ‘educatie’, ‘toezicht, handhaven en het ruimen van fietsen’ kunnen gemeentebreed worden ingezet. In het nieuwe Fietsparkeerplan wordt om die reden veel aandacht aan deze onderwerpen besteed. Het ruimbeleid is geheel vernieuwd. De geruimde fietsen worden op een betere locatie nabij het centrum ondergebracht. De ruimploegen kunnen ook in andere delen van Tilburg worden ingezet en er wordt voor de AFAC-aanpak gekozen om structureel de fietsdiefstal aan te kunnen pakken. Om te starten wordt de AFAC methode in Tilburg twee jaar ingevoerd in de Binnenstad van Tilburg. Daarna wordt de aanpak geëvalueerd en wordt bepaald of deze methode ook haalbaar / bruikbaar is voor de rest van de stad.

    De mensgerichte maatregelen worden sterker gekoppeld aan infrastructurele oplossingen. Door te kiezen voor een integrale aanpak ontstaat een situatie waarin de afzonderlijke maatregelen elkaar versterken. Op de volgende doelgroepen wordt de komende jaren de zogenaamde maatregelmix toegepast:

    • Schoolgaande jeugd en fietsparkeren bij de school.
    • Studenten en fietsparkeren bij studentenhuizen en uitgaansgelegenheden.
    • Winkelend publiek.
    • Reizigers en fietsparkeren bij openbaar vervoerhaltes.

    Omdat er voor een maatregelmix wordt gekozen, waarbij afzonderlijke maatregelen elkaar moeten
    versterken, moeten alle betrokken partijen op tijd weten welke maatregelen ze wanneer moeten nemen. Dat betekent dat er op het ‘overall niveau’ sturing moet zijn, bij voorkeur vanuit één persoon: de fietscoördinator. Voor deze taak moet voldoende capaciteit beschikbaar worden gesteld.

    Op diverse momenten moet worden onderzocht of het aantal fietsparkeervoorzieningen, de spreiding van de fietsparkeervoorzieningen en de aangeboden kwaliteit nog aansluit bij de behoefte en de eisen die de gemeente stelt. Ook moeten de ontwikkelingen op het gebied van fietsdiefstal cijfermatig worden bijgehouden. Dit alles moet in ieder geval aan het einde van de drie termijnen van het Fietsparkeerplan worden uitgevoerd:

    • Korte termijn 2008 – 2009.
    • Middellange termijn 2010 – 2012.
    • Lange termijn 2013 – 2015.

    Op deze manier kan tijdig worden ingespeeld op de actuele situatie en kunnen nog voor aanvang van het nieuwe termijn maatregelen worden genomen (of al voorgestelde maatregelen aangepast). Door in een reeks van jaren te werken met dezelfde kengetallen kunnen bovendien trends worden herkend.

    De totale kosten van het plan zijn nog niet exact bekend. Die hangen onder andere af van de inpassing van grootschalige fietsparkeervoorzieningen in de directe omgeving van het Piusplein en de aanleg van (on) bewaakte fietsparkeervoorzieningen bij de toekomstige ontwikkelingen rondom in de Spoorzone. Op basis van een raming van de kosten uit het separaat toegevoegde uitvoeringsprogramma 2008 – 2015 van het nieuwe Fietsparkeerplan moet rekening worden gehouden met een totale investering van € 1.751.400.

    Bij het nieuwe Fietsparkeerplan hoort voor de periode 2008 – 2015 een uitvoeringsprogramma gevuld met te nemen maatregelen en bijbehorende (geraamde) kosten. Het uitvoeringsprogramma is voor de korte termijn (2008 - 2009) verder uitgewerkt dan voor de langere termijn (2013 – 2015). Tussentijdse monitoring zal kunnen leiden tot aanpassingen in het uitvoeringsprogramma. Om die reden is dit document als losse bijlage bij het nieuwe Fietsparkeerplan gevoegd.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Tilburg parkeert de fiets - Fietsparkeerplan 2008-2015

Scroll naar boven