In Nederland wordt veel gefietst. Zeker op korte afstanden is de fiets in Nederland het meest populaire vervoermiddel. Dat is niet verwonderlijk, want fietsen is betrouwbaar (qua reistijd), efficiënt (weinig ruimte- en energiegebruik), milieuvriendelijk (geen schadelijke stoffen) en gezond. Bovendien is fietsen leuk om te doen en heeft Nederland uitstekende
fietsvoorzieningen.
Ook in Katwijk wordt veel gefietst; voor circa 30% van alle verplaatsingen gebruiken Katwijkers de fiets. Voor verplaatsingen binnen de gemeente Katwijk is dat zelfs 40%. Toch zou het aandeel fiets in de modal split nog hoger kunnen liggen als de gemeente niet zou worden doorsneden door verschillende barrières zoals de N206, de Oude Rijn en een drietal kanalen. Fietsers moeten hierdoor vaak omrijden. Daarnaast is op diverse wegen in Katwijk weinig ruimte beschikbaar voor fietsers en is fietsen op verschillende wegen/fietspaden niet comfortabel.
Eén van de hoofddoelen in het Integraal Verkeers- en Vervoersplan is om meer automobilisten op de fiets te krijgen. Daarom is in het IVVP opgenomen dat Katwijk sterk inzet op verbetering van het fietsklimaat in de gemeente. In het IVVP is het fietsbeleid op hoofdlijnen geformuleerd. Doel van voorliggend uitvoeringsplan is om het beleid dat is vastgesteld in het IVVP te concretiseren. Aan de hand van dit plan kan de gemeente Katwijk in de komende jaren gericht werken aan het verbeteren van het fietsklimaat in Katwijk.
Om ervoor te zorgen dat het Uitvoeringsplan Fiets kan rekenen op een groot draagvlak, is een aantal verschillende partijen gevraagd om mee te denken en input te leveren. Bij het opstellen van het plan is een tweetal werksessies gehouden met lokale deskundigen en belanghebbenden:
- verkeerskundigen van de gemeente Katwijk, wijkregisseurs, wijkraden, Fietsersbond, VVN en;
- politie.
Behalve input van deskundigen en belanghebbenden, hebben bewoners en gebruikers van het fietsnetwerk in de gemeente Katwijk de mogelijkheid gehad om via het invullen van een enquête input te leveren aan het Uitvoeringsplan Fiets. De enquête geeft inzicht in de mening en de wensen van de fietsers. De resultaten vertellen in hoeverre de mensen op straat iets merken van de inspanningen van de gemeente en hoe ze deze inspanningen waarderen. Ook biedt het aanknopingspunten voor het leggen van (nieuwe) accenten in het fietsbeleid en geeft het inzicht in de knelpunten die het meest worden ervaren.
Om meer inzicht te krijgen in de verkeersveiligheidssituatie in de gemeente Katwijk is een
ongevallenanalyse uitgevoerd. In de werksessies is, aan de hand van onder andere de
enquêteresultaten, de basis gelegd voor de te hanteren kwaliteitseisen voor het fietsnetwerk en voor de te nemen maatregelen.
Leeswijzer
In hoofdstuk 2 wordt ingegaan het fietsroutenetwerk en de bijbehorende kwaliteitseisen. In
hoofdstuk 3 komt het thema fietsparkeren aan bod en in hoofdstuk 4 worden verkeers- en sociale veiligheid behandeld. In hoofdstuk 5 wordt ingegaan op manieren om het fietsgebruik te stimuleren. Tot slot wordt in hoofdstuk 6 het programma van maatregelen gepresenteerd.