Utrecht kiest voor de deelfiets in plaats van de deelscooter

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:27-09-2022
De gemeente Utrecht doet de deelscooter de deur uit en gaat helemaal voor de elektrische deelfiets.

De 300 deelscooters die het Duitse bedrijf Tier in Utrecht vorig jaar in Utrecht introduceerde verdwijnen uit het straatbeeld. De vergunning wordt niet verlengd. Volgens de gemeenten hebben ze geen meerwaarde gehad. Gebruikers rijden ongeveer 3,7 kilometer met een bromfiets, net zoveel als met de fiets. Ook gebruiken ze beide voertuigen even lang. In vergelijking met de elektrische deelfiets ziet de gemeente niet genoeg toegevoegde waarde van de elektrische deelbromfiets voor alléén de gemeente Utrecht

Probleem is ook dat de scooters niet buiten de gemeente te parkeren zijn en dat er meer geklaagd wordt over de bromfietsen. Wellicht hebben de scooters wél meerwaarde als ze in regionaal verband, dus tussen gemeenten, gebruikt kunnen worden. De gemeente is hierover in gesprek met regionale partners.

Het aantal elektrische deelfietsen wordt verdubbeld, van 500 naar 1000. Eén van de voordelen is dat de elektrische deelfiets gemakkelijker te plaatsen is in de stad, omdat ze in de bestaande fietsenrekken passen, in tegenstelling tot de scooters. Daarnaast stelt de gemeente dat actieve vervoersmiddelen zoals lopen en fietsen de voorkeur hebben.

De elektrische deelbakfietsen, waarvan er zo’n 100 staan, voldoen volgens de gemeente relatief goed.

Overigens wees eerder onderzoek in Utrecht uit dat ruim één derde deel van de gebruikers van de deelfietsen in Utrecht anders de bus gepakt zou hebben. Ongeveer evenveel gebruikte voorheen een eigen fiets.
ls vervanger voor de auto scoort de deelfiets nauwelijks: 3% geeft aan de auto ingeruild te hebben voor de deelfiets.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Utrecht kiest voor de deelfiets in plaats van de deelscooter

Scroll naar boven