Ongeveer duizend jongeren speelden het virtual reality spel in de zogenoemde ‘Escape Box’, een mobiele escaperoom die op vijf locaties in de provincie Utrecht heeft gestaan. Tijdens het spel werden ze geconfronteerd met de gevaren van rijden zonder fietsverlichting. Met de juiste antwoorden op vragen over fietsverlichting konden ze zich uit de escaperoom bevrijden. De provincie Utrecht onderzoekt of ze de virtual reality game komende winter als onderdeel van een educatieproject kan inzetten op de Utrechtse middelbare scholen.
De escaperoom was onderdeel van de campagne ‘AAN in Utrecht’, een regionale doorvertaling van de landelijke fietsverlichtingscampagne ‘AAN in het donker’. Deze campagne is gericht op jongeren tussen de 16 en 24 jaar, de groep die het vaakst zonder goede fietsverlichting de weg op gaat. De provincie Utrecht voerde vooral online campagne, met advertenties en reclame in regionale media en social media kanalen. Lokale influencers hielpen met verspreiding van de campagneboodschap. In totaal is de boodschap ‘zet je fietsverlichting AAN’ in de provincie ruim 11 miljoen keer gezien of gehoord.