Val op: licht aan!

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:16-10-2006
&'Val op, daar kun je mee thuiskomen&', dat is de slogan van de nieuwe publiekscampagne Fietsverlichting 2006.

'Val op, daar kun je mee thuiskomen', dat is de slogan van de nieuwe publiekscampagne Fietsverlichting 2006.

De boodschap van de campagne is dat verlichting belangrijk is voor je eigen veiligheid als fietser. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de BOVAG afdeling Tweewielerbedrijven, de Fietsersbond, RAI Vereniging en de decentrale overheden werken samen aan deze campagne.
Uit het onderzoek 'lichtvoering fietsers' van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) van dit jaar blijkt dat het aantal jongeren dat fietsverlichting voert achterblijft bij de volwassenen. Van de jongeren die geen goede fietsverlichting voert, geeft 70 procent aan dat hun verlichting defect is. Daarom is deze campagne vooral gericht op jongeren tussen de dertien en zeventien jaar.
De campagne "Licht aan, daar kun je mee thuiskomen" wordt sinds 2003 gevoerd. De afgelopen jaren is de combinatie van voorlichting en handhaving succesvol gebleken, aldus het ministerie. Begin 2003 gebruikte nog 49 procent van de fietsers zowel voor- als achterlicht en dat percentage zou mede onder invloed van de campagne gestegen zjn naar 64 procent aan het begin van 2006.
De publiekscampagne bestaat uit een tv-spot, twee radio-spots en posters. Daarnaast organiseert de Fietsersbond op verschillende plaatsen in Nederland fietsverlichtingacties en hebben RAI Vereniging en BOVAG de prijsvraag 'Een fiets voor niets' georganiseerd. Fietsbezitters kunnen terecht kunnen bij de BOVAG aangesloten tweewielerbedrijven voor controle en indien nodig reparatie van de fietsverlichting. Ze maken daarmee kans op een nieuwe fiets. De campagne loopt tot eind november.
Meer informatie: www.daarkunjemeethuiskomen.nl

Relevantie

Scroll naar boven