Van de achterbank naar op de fiets

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:26-02-2019
Kinderen vinden het leuker om met een actief vervoermiddel naar school te reizen. Dat vond Irene Craats die in het kader van een afstudeeronderzoek aan de Technische Universiteit Eindhoven onderzoek deed naar het reisgedrag naar de basisschool.
  • tekening_omgeving_van_school-(1).jpgVoor dat onderzoek, waarvan op de website van huisvestingsadviseur Hevo verslag wordt gedaan, zijn vragenlijsten verspreid onder kinderen en ouders van 15 basisscholen in en rondom Arnhem. Daarmee is gemeten hoe tevreden kinderen waren over de trip naar school.

    Algemene conclusie is dat kinderen die met een actief vervoermiddel naar school waren gekomen meer tevreden waren over de trip naar school dan kinderen die met de auto kwamen. Bovendien werd deze relatie versterkt wanneer kinderen ook hadden aangegeven het liefst met een actief vervoermiddel naar school te reizen.

    Het is dus daadwerkelijk zo dat kinderen het leuker vinden om met een actief vervoermiddel naar school te reizen en dat dit bijdraagt aan hun subjectieve welzijn, aldus Craats die ook heeft nagegaan hoe je actief reisgedrag van kinderen kunt stimuleren.

    Allereerst spelen ouders een belangrijke rol in de beslissing of een kind met een actief vervoermiddel of met de auto naar de basisschool komt. Specifiek kan gezegd worden dat kinderen een grotere kans hebben om met een actief vervoermiddel naar school te komen als ouders een positieve perceptie hebben van de veiligheid met betrekking tot de trip naar school (verkeersveiligheid, sociale veiligheid en verkeersvaardigheden van het kind).

    Een andere manier waarop het reisgedrag van kinderen kan worden beïnvloed door de ouders is via een koppeling met het reisgedrag van de ouders zelf. Het aantal actieve trips van kinderen is hoger als ouders enkele dagen per week met de fiets of te voet naar hun werk gaan, zo vond Craats bij haar onderzoek.

    Logischerwijs neemt actief reisgedrag af bij een toenemende afstand tussen thuis en school. Maar ook de stedelijke dichtheid speelt een rol: bij hoge stedelijke dichtheid is het aantal trips met een actief vervoermiddel lager. Dit zou kunnen komen doordat ouders en kinderen buurten met een hoge stedelijke dichtheid als chaotisch en onveilig ervaren.


    Irene Craats geeft op basis van haar onderzoek 5 tips om kinderen met te laten fietsen of lopen naar school:
    Tip 1: Adviseer ouders over de logistiek van het brengen en halen
    Veel ouders zien het niet zitten dat kinderen alleen naar school fietsen of lopen, waardoor er een logistiek probleem ontstaat; wie brengt de kinderen naar school, en hoe doen we dat nog voordat we naar het werk gaan?
    Tip 2: Werk aan veilige en overzichtelijke (verkeers)situaties
    Wanneer ouders de veiligheid positief inschatten, zullen zij hun kinderen ook eerder vrij laten en op de fiets of te voet naar school laten gaan.
    Tip 3: Breng kinderen met elkaar in contact
    Kinderen die andere kinderen kennen, kunnen samen naar school reizen. Deze kinderen reizen vaker met een actief vervoermiddel naar school, waarschijnlijk omdat ouders zich bij samen reizende kinderen minder zorgen maken.
    Tip 4: Verhoog het plezier van kinderen tijdens hun trip naar school
    Kinderen vinden het leuker om met de fiets of lopend naar school te gaan, dan met de auto. Wanneer dit plezier verhoogd wordt, is de kans groter dat zij met hun enthousiasme bijvoorbeeld hun ouders overtuigen.
    Tip 5: Let op stedelijke dichtheid en connectiviteit bij ontwikkeling nieuwe buurten
    In wijken met een niet al te hoge stedelijke dichtheid en met meerdere mogelijke routes naar school (een hoge connectiviteit) is de kans groter dat kinderen met een actief vervoermiddel naar school gaan.


    Tour de Force

    Op dit moment voert de Tour de Force onderzoek uit i.s.m. met CROW en VVN naar fietsgedrag en fietsbezit onder basisschoolleerlingen. Het eindrapport wordt begin april verwacht.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Van de achterbank naar op de fiets

No data found
Scroll naar boven