Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Veel fietsers fietsen niet meer dan 3 kilometer naar hun bestemming

Veel fietsers fietsen niet meer dan 3 kilometer naar hun bestemming

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:16-08-2022
Het bereik van een gemiddelde fietser ligt op circa 7,5 km. Dat is het algemeen beeld. Maar dat behoeft bijstelling. Want de ene fietser is de andere niet.

Onderzoekers van TU-Delft bekeken welke fietsafstanden van huis naar een bepaalde bestemming veel voorkomen in Nederland, de regio Kopenhagen en de regio Freiburg. En waar die vooral van afhangen.

Daarbij bleek dat de meeste fietsafstanden - in alle regio’s – kort zijn. De mediaan ligt op slechts twee kilometer, het gemiddelde op ongeveer drie kilometer.

Deze waarden variëren vooral afhankelijk van het type activiteit op de bestemming, het geslacht en de leeftijd van de reiziger en het type fiets.

Mannen tussen de 40 en 64 die naar het werk fietsen en e-fietsers, fietsen bijvoorbeeld gemiddeld verder. Vrouwen onder de 20 die gaan winkelen of kinderen begeleiden, rijden aanzienlijk minder.

De studie leert dus dat de gemiddelde fietsafstanden voor veel fietsers lager liggen dan waar gewoonlijk van wordt uitgegaan. En wil je het gebruik van de fiets aanmoedigen, dan moet je die wetenschap meenemen bij vormgeven van fietsbeleid.

Met name met het feit dat ‘kritieke’ fietsafstanden sterk samenhangen met het doel van de trip.  Zo zouden het kinderdagverblijf, de basisschool, supermarkten, medische centra, enz. dichtbij gesitueerd moeten worden naar of binnen woongebieden. Voor werk en onderwijs zijn langere afstanden acceptabel.

Ook speelt de inzet van e-fietsen mee. Die kunnen het fietsbereik aanzienlijk verhogen, vooral als het gaat om ouderen of gebruikers van bakfietsen.

En, dat bleek vooral in Kopenhagen, als het fietsnetwerk hogere snelheden mogelijk maakt, zal dit ook het fietsbereik vergroten in het woon-werkverkeer. Dat zou ten nadele kunnen werken voor meer kwetsbare groepen, zoals kinderen. Op termijn zouden de gezondheidsvoordelen voor de woon-werkers wellicht de doorslag moeten geven, vinden de onderzoekers. Maar beter is nog om in het fietsnetwerk hiërarchie aan te brengen, rekening houden met verschillende doelgroepen.

Deze bevindingen maken het overigens wel lastiger om de fietsafstanden in te passen in het concept van de 15-minuten stad, zo stellen de onderzoekers. In werkelijkheid liggen afstanden en reistijden genuanceerder, zo blijkt uit dit onderzoek. En daarmee zou meer rekening kunnen worden gehouden bij het fijntunen van dit concept.

Relevantie

Scroll naar boven