Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Veilig Verkeer Nederland wil vaart achter 30 km/h in bebouwde kom

Veilig Verkeer Nederland wil vaart achter 30 km/h in bebouwde kom

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:18-04-2023
Meer dan de helft van de deelnemers aan een onderzoek van Veilig Verkeer Nederland vindt dat de bebouwde kom veiliger wordt met 30 km/h in plaats van 50 km/h. Tegelijk verwachten minder automobilisten zich aan de snelheid te houden als die wordt aangepast.

Om meer kennis te krijgen over de attitude van Nederlanders over de aanpassing van 50 naar 30 km/h voerde Veilig Verkeer Nederland vorig jaar september een online enquête uit naar snelheidsgedrag binnen de bebouwde kom. Een representatieve steekproef van 1015 respondenten gaf antwoord op vragen naar hun opvattingen, motieven en weerstanden ten aanzien van rijgedrag binnen de bebouwde kom. Onder de respondenten waren automobilisten, fietsers, mensen zowel autorijden als fietsen en mensen die geen van beiden doen.  
 
Te hard rijden
Uit eerder onderzoek van Veilig Verkeer Nederland blijkt dat het grootste onveiligheidsgevoel in woonwijken komt door automobilisten die te hard rijden. Gevraagd naar de redenen zegt 62 procent van de deelnemers die autorijden dit niet door te hebben, vindt 28 procent de limiet te laag en zegt 23 procent soms haast te hebben. Als redenen om te hard te rijden noemen de meeste automobilisten de veiligheid, zoals mensen die plotseling kunnen oversteken, en het voorkomen van boetes of zich aan de regels willen houden. 66 procent zegt zich altijd aan de snelheid te willen houden, 51 procent doet dat ook echt.
 
Van 50 naar 30 km/h
Evenveel deelnemers aan de enquête zijn voor als tegen de aanpassing naar 30 km/h, mensen met een rijbewijs en/of automobilisten zijn vaker tegen en mensen zonder rijbewijs vaker voor. Wie voor is vindt 30 km/h veiliger en denkt dat het rustiger is in de buurt en minder milieuverontreiniging oplevert. Wie tegen is vindt 30 km/h te langzaam, gelooft niet dat anderen zich hieraan zullen houden en vindt het niet passend bij de infrastructuur. Om zich beter aan de limiet te houden zien deelnemers aanpassingen aan de infrastructuur en het duidelijk waarschuwen voor de maximumsnelheid als de belangrijkste maatregelen.
 
Houding ten opzichte van 30 km/h
Een meerderheid van de weggebruikers met een rijbewijs vindt de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom goed zoals die nu is, weggebruikers zonder rijbewijs zijn het hier niet mee eens. Bij een snelheid van 50 km/h is 95 procent zich bereid aan de maximumsnelheid te houden, dit daalt tot 78 procent bij 30 km/h. De meeste deelnemers aan het onderzoek zijn sceptisch, ze verwachten dat automobilisten zich niet aan de 30 km/h gaan houden of denken dat het niet passend en niet in te voeren is. 54 procent van de ondervraagden denkt dat het binnen de bebouwde kom veiliger wordt met een snelheid van 30 km/h.
 
Veilig Verkeer Nederland concludeert op basis van dit en eerder onderzoek dat er voldoende bereidheid is onder automobilisten om zich aan een lagere snelheidslimiet te houden en dat het aanpassen van de snelheid veel verkeersdoden- en gewonden kan voorkomen. De organisatie roept gemeenten dan ook op om vaart te maken met het invoeren van 30 km/h. Het is wel duidelijk dat hierbij maatregelen nodig zijn om onbewust te hard rijden te voorkomen.

Relevantie

Scroll naar boven