De gemeente Venray heeft voor de rotonde op de kruising Oostsingel -
Stationsstraat een specifieke vormgeving gekozen, waarbij het fietspad rond
het plein een vierkante vorm heeft. De rotonde ligt binnen de bebouwde kom
en de fietsers hebben voorrang.
Deze vormgeving wijkt af van de aanbevelingen van het CROW, die voor
rotondes binnen de bebouwde kom een cirkelvormig fietspad adviseert op
minimaal vijf meter van het plein. Omdat de gemeente meer rotondes met
vierkant fietspad wil aanleggen, vond men het gewenst een onderzoek te laten
uitvoeren naar de veiligheidsaspecten van dit type plein. In het najaar van
1998 werd dit onderzoek door de SWOV in samenwerking met bureau VIA
uitgevoerd, waarbij verschillende observatietechnieken werden toegepast.
Voorrangsobservaties, gericht op het voorrangsgedrag tussen auto’s en
fietsers, werden uitgevoerd op het plein in Venray en op een tweetal vergelijkingspleinen
in Roermond en Naaldwijk, die beide wel redelijk tot goed
volgens de aanbevelingen zijn aangelegd.
Conflictobservaties werden uitgevoerd op het plein in Venray en de uitkomsten
werden vergeleken met eerdere waarnemingen op een viertal andere
pleinen.
De uitkomsten van de observaties tonen aan dat de verschillen met andere
rotondes niet groot zijn; soms lijkt het vierkante fietspad in Venray gunstiger
en soms de cirkelvormige variant. Het is echter niet altijd duidelijk in
hoeverre geconstateerde verschillen worden veroorzaakt door verschil in
vormgeving of door de extra attentie-borden op de rotonde in Venray.
Verder is gebleken dat de krappe bogen in de fietspaden in Venray voor het
fietsverkeer soms nadelig zijn, met name als fietsers naast elkaar rijden.
Aangetoond werd dat de vierkante vormgeving, waarbij de fietsoversteek
dicht op het plein ligt, een geringe nadelige invloed heeft op de capaciteit van
de rotonde.
Omdat de onderzochte rotonde niet aantoonbaar veiliger is, en gelet op de na
te streven uniformiteit wordt aanbevolen deze vormgeving niet toe te passen.