Veiligheid van een rotonde met vierkant fietspad in Venray

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:Jaap van Minnen
  • Uitgever:SWOV
  • Datum:18-10-1999

Onderzoeksrapport over de veiligheid van rotondes met fietspaden in een vierkant.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De gemeente Venray heeft voor de rotonde op de kruising Oostsingel -
    Stationsstraat een specifieke vormgeving gekozen, waarbij het fietspad rond
    het plein een vierkante vorm heeft. De rotonde ligt binnen de bebouwde kom
    en de fietsers hebben voorrang.
    Deze vormgeving wijkt af van de aanbevelingen van het CROW, die voor
    rotondes binnen de bebouwde kom een cirkelvormig fietspad adviseert op
    minimaal vijf meter van het plein. Omdat de gemeente meer rotondes met
    vierkant fietspad wil aanleggen, vond men het gewenst een onderzoek te laten
    uitvoeren naar de veiligheidsaspecten van dit type plein. In het najaar van
    1998 werd dit onderzoek door de SWOV in samenwerking met bureau VIA
    uitgevoerd, waarbij verschillende observatietechnieken werden toegepast.
    Voorrangsobservaties, gericht op het voorrangsgedrag tussen auto’s en
    fietsers, werden uitgevoerd op het plein in Venray en op een tweetal vergelijkingspleinen
    in Roermond en Naaldwijk, die beide wel redelijk tot goed
    volgens de aanbevelingen zijn aangelegd.
    Conflictobservaties werden uitgevoerd op het plein in Venray en de uitkomsten
    werden vergeleken met eerdere waarnemingen op een viertal andere
    pleinen.
    De uitkomsten van de observaties tonen aan dat de verschillen met andere
    rotondes niet groot zijn; soms lijkt het vierkante fietspad in Venray gunstiger
    en soms de cirkelvormige variant. Het is echter niet altijd duidelijk in
    hoeverre geconstateerde verschillen worden veroorzaakt door verschil in
    vormgeving of door de extra attentie-borden op de rotonde in Venray.
    Verder is gebleken dat de krappe bogen in de fietspaden in Venray voor het
    fietsverkeer soms nadelig zijn, met name als fietsers naast elkaar rijden.
    Aangetoond werd dat de vierkante vormgeving, waarbij de fietsoversteek
    dicht op het plein ligt, een geringe nadelige invloed heeft op de capaciteit van
    de rotonde.
    Omdat de onderzochte rotonde niet aantoonbaar veiliger is, en gelet op de na
    te streven uniformiteit wordt aanbevolen deze vormgeving niet toe te passen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Veiligheid van een rotonde met vierkant fietspad in Venray

Scroll naar boven