Velo-city Global

  • Soort:Artikelen Tijdschriften
  • Auteur:Otto van Boggelen en Martijn te Lintelo
  • Datum:26-10-2012

Vancouver was deze zomer enkele dagen het mondiale hart van het fietsbeleid. Ruim 800 beleidsmakers, adviseurs en belangenbehartigers uit met name Europa en Noord-Amerika wisselden kennis en ervaringen uit op de Velo-cityconferentie. Een impressie van vijf dagen wereldfietsen.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Een paar zaken die tijdens Velo-city onder meer opvielen:
    - De Bixi is de hippe leenfiets uit Montreal. Vergelijkbaar met de Vélib uit Parijs, maar dan van een concurrerend (Canadees) bedrijf. Ter gelegenheid van Velo-city zijn een paar honderd Bixi’s naar Vancouver getransporteerd. De deelnemers van de conferentie mogen er gebruik van maken en je ziet dat dat wat losmaakt bij de inwoners van Vancouver.
    - De toespraak van Wan-Su, burgemeester van de Zuid-Koreaanse stad Changwon City, doet beseffen hoe groot de verschillen in de wereld zijn als het gaat om het ontwikkelen en implementeren van beleid. Zijn stad is in 30 jaar tijd uit de grond gestampt en telt inmiddels meer dan een miljoen inwoners. Enkele jaren geleden reisden Wan-Su en zijn medewerkers naar Parijs om de Vélib te bekijken. Inmiddels hebben ze het fietsverhuursysteem gekopieerd en verbeterd
    - De mate waarin de nationale overheden werk maken van het fietsbeleid verschilt sterk. Over het algemeen hebben de nationale overheden in de landen om ons heen meer speciale fietsambtenaren in dienst dan de Nederlandse rijksoverheid.
    - Tussen alle opgetogen verhalen van steden over de wereld die goed bezig zijn, een somber verhaal uit China. Assistentprofessor Jinhua Zhao zet de cijfers op een rijtje. Het aandeel van de fiets in Beijing is in 20 jaar tijd gedaald van 60 procent in 1986 naar ongeveer 16 procent nu.
    - Honderd procent van de openbaarvervoerbussen in Vancouver hebben een fietsrek voorop, met ruimte voor twee fietsen.
    - Voor de stad van de 21e eeuw is een stevig aandeel fiets in de modal split een onmisbare voorwaarde voor stedelijke leefbaarheid en functioneren, zei Gil Penalosa, enthousiast pleitbezorger van de fiets.

Relevantie

Scroll naar boven