Verhardingen, obstakels en het wereldje

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Uitgever:Fietsverkeer
  • Datum:01-10-2002

Jacob Groenendijk van KOAC-WMD geeft een toelichting op zijn rapport over verhardingskeuzen.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Als het om het comfort van de fietser gaat, krijgt asfalt een 8,5, cementbeton een 7,5, betontegels een 6+ en straatstenen een 6-. Dit blijkt uit het KOAC•WMD-onderzoeksrapport dat Jacob Groenendijk samenstelde voor het Fietsberaad, onder de hoede van CROW. Hoewel de rapportcijfers niets aan duidelijkheid te wensen overlaten, komt de wegbeheerder de fietser lang niet altijd tegemoet. 
    Als het puur om de aanlegkosten gaat, ontlopen de vier genoemde verhardingssoorten elkaar niet of nauwelijks. Soms zijn, volgens Groenendijk, elementenverhardingen (tegels, straatstenen) goedkoper, soms asfalt. De echte obstakels zijn boomwortels, kabels en leidingen. Een gesloten (asfalt-) verharding boven boomwortels is echter heel goed mogelijk, maar dan moet je er een vrij zware fundering onder leggen, een laag gebroken steen of puin van zo’n 25 cm dik. 
    Kabels en leidingen lijken op het eerste gezicht meer problemen op te leveren. Als het om gaslekken gaat, dan is asfalt een vervelende verhardingssoort. Kabels en niet-gasleidingen kunnen gevaarloos onder het asfalt lopen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Verhardingen, obstakels en het wereldje

Scroll naar boven