Na installatie van Bikescout is wél een reductie waargenomen in het aantal bijna-ongelukken. Zowel in absolute aantallen (44% minder) als relatief naar verkeersdrukte (28% minder). Vooral in de spitsuren op werkdagen is er sprake van een afname (38% minder). De grootste reductie in bijna-ongelukken is waargenomen onder links afslaande automobilisten.
Voor fietsers is het effect het grootst in de ‘onverwachte’ richting, dat wil zeggen waar de fietsers van rechts komen op dit tweerichtingenfietspad. Door Bikescout lijken automobilisten beter gewaarschuwd te worden voor deze fietsers.
Uit de data analyse blijkt ook dat de gemiddelde snelheden waarmee afslaande automobilisten de kruising nemen significant hoger zijn na installatie van Bikescout. Een mogelijke verklaring is volgens de onderzoekers van Heymans dat automobilisten zich comfortabeler voelen doordat Bikescout hen ondersteunt bij het oversteken van het fietspad. Wat het effect van dit gedrag is op de verkeersveiligheid, is niet bekend.