De routekeuze van de fietser wordt immers niet alleen bepaald door ritlengte en reistijd. Comfort en veiligheid zijn ook belangrijke aspecten. In de module - gekoppeld aan het verkeersmodel Omintrans - worden dergelijke aspecten in twee stappen ingevoerd. De eerste stap omvat het opstellen van een een Bicycle Quality Index, die voor ieder link in het model wordt berekend. De index wordt bepaald door onder andere de aanwezigheid van fietspaden, de breedte en het type, of de fietsverbinding direct aan de weg ligt, enzovoort. Verder wordt rekening gehouden met omgevingsfactoren (stedelijke omgeving of buitengebied), de snelheidslimiet, de snelheid en intensiteit van auto's op de aanliggende weg en de aanwezigheid van geparkeerde auto's.
In de tweede stap worden de fietsers ingedeeld in karakteristieke groepen. Sommige fietsers zijn gevoeliger voor aspecten als reistijd en -afstand en veiligheid en comfort.
De module is ontwikkeld door het Belgische bedrijf MINT en wordt voor het eerst toegepast in Kortrijk en de regio Hasselt-Genkt.