Verkeersveiligheid Groene Loper in Maastricht onder de loep

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
Op de Groene Loper in Maastricht delen wandelaars en fietsers delen een breed middenpad en bij drukte of het passeren van snelle fietsers voelen voetgangers zich hier minder veilig. Fietsers mogen ook gebruik maken van de rijbaan maar hier voelen zij zich vaak niet prettig tussen het autoverkeer. Mobiliteitsadviesbureau XTNT analyseerde de situatie en deed aanbevelingen om de verkeersveiligheid te verbeteren.

De Groene Loper is ruim twee kilometer lang en gebouwd op het dak van de tunnel voor de A2. De in 2018 geopende zone bestaat uit twee smalle rijbanen met een maximumsnelheid van 30 km/h met daartussenin een breed middenpad voor fietsers en voetgangers dat is omgeven door brede groenstroken. Brom- en snorfietsen en speedpedelecs moeten gebruik maken van de rijbanen, snelle fietsers vraagt men om gebruik te maken van de rijbaan of de snelheid aan te passen bij gebruik van het middenpad. Op de vrij smalle rijbaan ervaren fietsers het snel als druk en voelen ze zich er opgejaagd door het autoverkeer.

 
XTNT voerde in opdracht van Zuid-Limburg Bereikbaar een gebruikersonderzoek uit op de Groene Loper. Op basis van de resultaten van een schouw en een enquete onder gebruikers (fietsers en voetgangers) heeft het adviesbureau denkrichtingen opgesteld om het gedrag van de gebruikers van de Groene Loper te beïnvloeden. Men zou aan de slag kunnen gaan met het creëren van ruimte voor gebruikers met verschillende snelheden, het bewustmaken van gebruikers van gedragsregels op de Groene Loper, het wisselen van doelgroepen in de tijd – bijvoorbeeld door in het weekend meer ruimte voor recreatie te maken – en het aantrekkelijker maken van de rijbaan voor fietsers.
De adviseurs wezen er overigens op dat het gevoel van onveiligheid op het middenpad leidt tot een betere objectieve verkeersveiligheid omdat men beter oplet. Een inrichting waarbij alle weggebruikers zich ongestoord zouden kunnen bewegen achten ze niet wenselijk en niet passend bij het karakter van de Groene Loper als shared space.  
 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Verkeersveiligheid Groene Loper in Maastricht onder de loep

Scroll naar boven