Verkeersveiligheidspositie en beleving
In de afgelopen 10 jaar is de gemeente Zaanstad verkeersveiliger geworden. Het aantal gewonden, doden en ziekenhuisgewonden dat op Zaans grondgebied (op wegen van alle
wegbeheerders) valt, laat een dalende trend zien. De Zaanse automobilist ervaart de verkeersveiligheid als goed tot redelijk. In iets mindere mate geldt dit ook voor de
voetgangers. De fietsers vinden de verkeersveiligheid vaker redelijk tot matig. Om de
positieve ontwikkeling van het aantal slachtoffers te continueren en het gevoel van
verkeersveiligheid te verbeteren, is een Gemeentelijk Verkeersveiligheidsplan (VVP) met
een maatregelprogramma voor de jaren 2009-2015 opgesteld.
Aandachtspunten en acties
Verkeersveiligheid is een resultante van de inrichting van de weg, het gedrag van de
verkeersdeelnemer en de staat van het voertuig. De gemeente heeft samen met de
verkeersveiligheidspartners grip op de eerste twee aspecten. Het VVP is daarom
opgebouwd vanuit de pijlers infrastructuur, educatie en communicatie en handhaving.
Vanuit deze pijlers zijn aandachtspunten en maatregelen bepaald waar de gemeente zich
de komende 5 jaar op kan richten. De aandachtspunten en maatregelen zijn bepaald op
basis van een inventarisatie van het vigerende landelijke, regionale en lokale
verkeersveiligheidbeleid, afstemming met bevolking en belanghebbenden en een analyse
van de geregistreerde ongevallen. De belangrijkste aandachtspunten en maatregelen zijn:
- Infrastructuur
- de 30 km/uur zones vragen vanuit de ongevallenregistratie niet direct om aandacht. De belanghebbenden vragen echter wel aandacht voor de inrichting ervan. Zeker voor de 30 km/uur wegen waar relatief veel verkeer rijdt. De bestaande categorisering van wegen blijft vooralsnog wel gelden, maar de 30 km/uur wegen die (deels) een ontsluitende functie hebben, worden in 2009 tegen het licht gehouden;
- de ontsluitende wegen staan onder druk. Zowel vanuit de ongevallenanalyse als vanuit de belanghebbenden en veiligheidspartners wordt hier aandacht om gevraagd;
- de blackspots en aandachtlocaties hebben nog geen structurele aandacht. Wel zijn voor een groot deel van de locaties uit de top 15 van de blackspots en aandachtslocaties maatregelen voorzien of uitgevoerd. Er wordt ingestoken op een jaarlijkse aanpak van 3 onveilige locaties op basis van een ongevallenanalyse van deze locaties;
- fietsers zijn vanuit verkeersveiligheid een aandachtsgroep. Bij beheer en onderhoud wordt de verkeersveiligheid op fietsvoorzieningen meegenomen;
- de schoolomgevingen zijn veelvuldig benoemd als punt van aandacht. Door een afwegingsmethodiek op te stellen, kleinschalige infrastructurele maatregelen en realisatie van stopverboden bij scholen (mits uit de haalbaarheidsstudie een positieve werking volgt) worden de schoolomgevingen verkeersveiliger gemaakt.
- Educatie en communicatie
- het nut en noodzaak van het benaderen van doelgroepen wordt door alle bij het VVP betrokken partijen onderschreven. Om grip op de doelgroepen te houden, vindt jaarlijks overleg tussen het Verkeersveiligheidspunt, VVN, de politie, Schoolbegeleidingsdienst en de gemeente plaats. De gemeente reserveert 0,05FTE en 5.000 voor de communicatie;
- de fietser en de bromfietser zijn in Zaanstad duidelijk een aandachtsgroep onder wie slachtoffers te besparen zijn. Voor de fietser is specifiek beleid opgesteld, voor de bromfietser niet. Specifiek voor 16/17 jarigen (bromfietsers en fietsers) wordt een educatieprogramma ingericht;
- om een goed fundament te leggen voor verkeersveiligheid, wordt verkeerseducatie op basisscholen en voortgezet onderwijs ondersteund en wordt in beeld gebracht in welke mate er sprake is van actuele leermethoden verkeer op de scholen;
- om de omgeving attent te maken op veranderingen in de verkeersituatie door het jaar heen, ondersteunt de gemeente jaarlijks 3 campagnes vanuit de landelijke campagnekalender;
- gezien de impact van dodelijke ongevallen op de nabestaanden zet de gemeente zich in om in samenspraak met de politie te komen tot een protocol voor de afhandeling van zware en dodelijke ongevallen. Dit is gewenst vanuit een technische en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Een analyse van de (politie)rapportage van het ongeval maakt er onderdeel van uit. Tevens verzorgt de gemeente een schriftelijke reactie van de burgemeester naar de direct betrokkenen.
- Handhaving
- de keuze voor handhavingslocaties en -doelgroepen vindt primair door politie en OM plaats. De gemeente zal in de kleine driehoek hierbij informatie aanleveren en vragen om handhaving op specifieke locaties of specifieke doelgroepen. Op ambtelijk niveau zal hiervoor de basis worden gelegd;
- de gemeente verzorgt verder een signaalfunctierichting richting de handhaver en geeft wensen en geluiden vanuit de burger door aan de handhaver. Jaarlijks wordt hiervoor 100 mensuren en ? 1.500 gereserveerd;
- door alle partijen wordt het belang van handhaving uitgesproken. Bromfietsers vormen een specifieke aandachtsgroep voor handhaving;
- om met de handhaver in gesprek te kunnen gaan, worden bij (structurele) klachten een nulmeting naar gereden snelheden verricht om te bepalen of handhaving waardevol kan zijn;
- door goede communicatie met de politieorganisatie is meer samenhang in het beleid te bereiken. Ook wordt voorlichting/ communicatie naar buiten toe gebruikt om de weggebruikers attent te maken op de verrichte acties. Hiertoe worden de handhavingsacties en de behaalde resultaten daarvan op het locale nieuws getoond.
Door uitvoeren van de maatregelen wil de gemeente zich inspannen om de in het Zaans Verkeers- en Vervoersplan (ZVVP) opgenomen doelstelling dat het aantal letselongevallen binnen Zaanstad in 2020 met minimaal 25% is afgenomen ten opzichte van 2007 te behalen (zie pagina 56 van het bijlagenrapport van het ZVVP). Om een vinger aan de pols te houden wat betreft de ontwikkeling van de verkeersveiligheid en om tijdig bij te kunnen sturen, wordt elke 2 jaar een verkeersveiligheidsmonitor opgesteld. Tevens neemt de gemeente actief deel aan het Verkeersveiligheidsberaad van de Stadsregio en stemt zij het uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid af met de Stadsregio om onder andere de subsidieaanvragen te kunnen optimaliseren.