Aandacht voor de voetganger
Er is zowel binnen als buiten Nederland steeds meer aandacht voor lopen. Onder andere vanwege ruimtegebrek in stadscentra, vanuit het oogpunt van toegankelijkheid, als belangrijke vorm van voor- en natransport bij het openbaar vervoer, en ter stimulering van beweging in het streven naar lichamelijke en geestelijke gezondheid. Toch is er in vergelijking met andere vervoerswijzen vaak weinig aandacht voor lopen in mobiliteitsbeleid en lijken Nederlandse gemeenten tot nu toe relatief weinig te investeren in kwalitatief goede voorzieningen voor voetgangers.
Investeren in lopen
Een van de oorzaken is een gebrek aan kennis over de effecten van investeren in lopen. Als je onderbouwde
keuzes wilt maken en wilt weten wat het oplevert om te investeren in goede looproutes, heb je kennis nodig
over de baten van investeringen. Over de effecten van investeringen in openbaar vervoer, auto en fiets is redelijk veel bekend. Maar voetgangers kunnen vaak niet worden meegenomen in integrale afwegingen wegens gebrek aan kennis over welke effecten precies te verwachten zijn, hoe groot deze zijn en wat hier de maatschappelijke waarde van is.
Effecten van investeren
Om aan de behoefte aan kennis over de effecten van investeren in lopen tegemoet te komen, heeft CROW aan economisch onderzoeksbureau Decisio en Molster Stedenbouw gevraagd een verkenning uit te voeren naar de kennis die er al is over de effecten van investeren in lopen en naar de kennis die (nog) ontbreekt. In deze rapportage staan de resultaten van deze verkenning en worden ook conclusies getrokken over hoe
(on)bruikbaar bepaalde kennis is bij specifieke afwegingen om al dan niet te investeren in voetgangersvoorzieningen. De kennis die in dit rapport ontsloten wordt, biedt handvatten voor gemeenten en andere partijen om bij praktijkcases op indicatief niveau kosten en baten van investeringen in beeld te brengen en alternatieven af te wegen.