Vlaams onderzoek naar fietsen in het donker

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:29-06-2023
Ruim 70 procent van de Oost-Vlaamse fietsers wijzigt zijn route in het donker en het aanwezig zijn van verlichting heeft hierop de meeste invloed. Dat is een van de uitkomsten van een studie van de provincie Oost-Vlaanderen naar de eisen en behoeften van fietsers in het donker.

De provincie Oost-Vlaanderen deed in samenwerking met Universiteit Gent en Sweco onderzoek om inzicht te krijgen waar fietsers behoefte aan hebben om in het donker te fietsen. Deze Studie ‘fietsen in het duister en donker’ moet bijdragen aan het bevorderen van fietsen, ook in het donker.
 
Verlichting en veiligheid
Uit een enquête onder Oost-Vlaamse fietsers bleek dat in een bebouwde omgeving met verlichting 95 procent bereid is om in het donker te fietsen. In een willekeurige omgeving is dit 60 procent.
Mannen zijn meer dan vrouwen bereid te fietsen op plaatsen zonder verlichting. Vrouwen fietsen in het donker en ’s nachts minder vaak alleen dan mannen. Voor mannen lijkt de duisternis geen verschil te maken in hun keuze om alleen of samen te fietsen.  
71 procent van de fietsers wijzigt zijn fietsroute in het donker. Daarnaast kiest 6 procent ervoor om een ander vervoermiddel te gebruiken, dat is dan meestal de eigen auto. De belangrijkste reden hiervoor is een gevoel van onveiligheid op de fiets en in het donker.
Mannen en vrouwen verschillen in hun interpretatie van het begrip ‘veiligheid’. Voor mannen is dit verkeersveiligheid, voor vrouwen sociale controle en een gevoel van leven in de omgeving.
 
Routekeuze
De verlichting, staat van het wegdek en de omgeving hebben het meeste invloed op de routekeuze in het donker. Fietsers hebben in het donker liever geen kruispunten zonder verkeerslichten, niet-afgescheiden fietspaden en tunnels. Fietsroutes zijn vooral aantrekkelijker te maken door het plaatsen van openbare verlichting, markering ziet men als nuttig maar niet als vervanging hiervoor. Een beter wegdek, afgescheiden fietspaden en leven en sociale controle overtuigen mensen om te gaan fietsen in het donker.
 
Fietssnelweg
70 procent van de fietssnelweggebruikers in Oost-Vlaanderen fietst er in het donker. Paaltjes, fietssluizen, modder op de weg, versmallingen en voetgangers ervaren ze hierbij als storend. Verlichting en belijning zien ze als meerwaarde. Aanbeveling is om in het ontwerp van de infrastructuur vanaf het begin ook rekening te houden met de situatie in het donker en daarvoor een werkbezoek aan de locatie in het donker te plannen.

Conclusie van de studie is dat maatwerk nodig is om in de eisen en behoeften van alle fietsers te voorzien. 
 
Enquête
De 2015 deelnemers aan de enquête fietsten vaak en ver, ook bij slecht weer, en maakten de meeste ritten van en naar hun werk. Ze waren gemiddeld 44 jaar en de meeste van hen waren hoger opgeleid en woonden in Oost-Vlaanderen. 90 procent verplaatst zich meestal met de fiets, de helft dagelijks. 62 procent bezit een gewone fiets, 34 procent een e-fiets of speed-pedelec. De meerderheid heeft ook een privé-auto ter beschikking.  
 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Vlaams onderzoek naar fietsen in het donker

Scroll naar boven