Weggegooid geld. Dat is grofweg de conclusie van de evaluaties die in de jaren ’80 en ’90 werden uitgevoerd naar Nederlandse publiekscampagnes om het autogebruik terug te dringen. Inmiddels is het voeren van een campagne met een slogan als ‘de auto kan best een dagje zonder u’ dan ook bijna ondenkbaar geworden. Het motto is nu: (auto)mobiliteit mag. Hoe anders is het ‘mobiliteitstij’ bij onze zuiderburen. Wie het internet afstruint, vindt al snel een flink aantal campagnes om burgers te stimuleren (in Vlaanderen hanteren ze de term ‘sensibiliseren’: gevoelig maken voor) de auto vaker te laten staan. Het zijn bijna allemaal ‘raamcampagnes’ (zie kaders voor de drie belangrijkste), bedoeld om op lokale schaal te worden toegepast. De vraag is: gebeurt dat toepassen ook, wat zijn de resultaten en wat kunnen we daarmee in Nederland? Aan de orde komen onder andere:
- Veilig en Milieuvriendelijk naar School;
- Met Belgerinkel naar de Winkel;
- De Week van de Zachte Weggebruiker.