Dat blijkt uit het overzicht van de verkiezingsprogramma's dat de Fietsersbond samenstelde. Zoals de laatste jaren gebruikelijk besteedt vooral de ChristenUnie expliciet aandacht aan de fiets. De partij noemt ook concrete streefcijfers. De ChristenUnie streeft naar 25 procent meer fietsgebruik in 2020 en 50 procent minder dodelijke fietsslachtoffers. Hiervoor zijn investeringen in fietsvoorzieningen nodig. Deze kosten relatief weinig, aldus de CU. Ook pleit men voor fatsoenlijke fietsparkeervoorzieningen. Ook GroenLinks neemt duidelijk stelling voor de fiets. Gemeenten en provincies moeten voldoen aan kwaliteitsnormen voor fietsvoorzieningen, stelt het programma. En de subsidie die gemeenten van de rijksoverheid ontvangen voor fietsinfrastructuur wordt verhoogd, als het aan GroenLinks ligt. Er komen middelen beschikbaar om in de periode 2012-2016 twintig nieuwe regionale snelfietsroutes te realiseren en de vrijstelling voor een belastingvrije fiets voor woon-werkverkeer wordt verhoogd.
D66, SP, CDA en SGP noemen de fiets in het verkiezingsprogramma's vooral in algemene bewoordingen. Men pleit onder meer voor inzet op de combinatie fiets/ov, betere stallingsvoorzieningen en meer aandacht voor verkeersveiligheid.
De PvdA, VVD en de Partij voor de Dieren stippen de fiets slechts kort aan. 'De verkeersveiligheid kan nog veel beter en de fiets en scooter moeten gescheiden worden', aldus de PvdA. En ér wordt extra geïnvesteerd in veilig fietspaden (PvdD). De PVV schenkt geen aandacht aan de fiets in het programma.