Waarheen met de fiets?

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:29-01-2016

Binnen de bebouwde kom mag de e-fiets met ingeschakelde motor alleen worden gebruikt op de blauwe fietspaden. En veel parkeergarages worden omgebouwd tot fietsenstalling.


Zo ziet de toekomst van de fiets er – wellicht – uit. Tenminste volgens de auteurs die bijdragen leverden aan de e-publicatie ‘Toekomstbeelden van het fietsgebruik in vijf essays’ van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).
De essay’s zijn een vervolg op de publicatie 'Fietsen en lopen: de smeerolie van onze mobiliteit' waarin de trends van de afgelopen jaren werden geschetst. Op basis van de bevindingen in de publicatie kwamen vijf thema’s naar voren die volgens KiM vroegen om een doorkijkje naar de toekomst. Een aantal experts ging ermee aan de slag en dat leverde vijf lezenswaardige essays op met toekomstvisies over onderwerpen als beleving, ruimtelijke inrichting, doelgroepen, leefbaarheid, vervoersarmoede, gezondheid en bereikbaarheid.

De blauwe fietspaden komen uit een toekomstbeeld dat Karel Martens en Kevin Krizek van de Radboud Universiteit schetsen, uitgaande van de vraag: Wat als door schaalvergroting in steden de voorzieningen niet goed meer op de fiets of te voet bereikbaar zijn? Ze filosoferen over de gevolgen van een scenario waarbij de ruimtelijke ontwikkeling volledig in handen is gelegd van de lokale overheden.

Volgens de auteurs leidt dit tot een landschap doorspekt met nieuwe winkel- en dienstencentra dichtbij opritten van snelwegen. De gemiddelde afstanden tot veel voorzieningen zoals supermarkt, dokter, apotheek, of sportfaciliteiten zal toenemen. En een steeds groter deel van de huishoudens heeft het leven volledig rondom de auto georganiseerd.

Het gebruik van de 'gewone' fiets zal dalen, maar het gebruik van de e-bike fors neemt toe. Dat leidt tot een sterke stijging van de eenzijdige en tweezijdige ongevallen met e-bikes. In reactie hierop is een nieuw ‘fietsregime’ gegroeid. Veel steden zetten bestaande fietspaden van voldoende breedte om in snelle paden. ‘Binnen de bebouwde kom is ‘motorische aandrijving’ van fietsen alleen toegestaan op die speciale, blauw gekleurde, fietspaden; elektrische aandrijving is niet toegestaan op reguliere fietspaden en -stroken.’

Fietsexperts Angela van der Kloof en Johan Diepens zien in hun essay vooral een toekomst weggelegd voor de bakfiets. Terugkijkend naar 2016, vanaf 2025: ‘We hadden er nog geen idee van dat iedere wijk nu moderne riksja’s heeft waarop ouderen meegenomen worden door familieleden, vrienden. De community e-bakfietsen en andere gedeelde ‘light motorized vehicles’ zijn na een aantal succesvolle pilots in steden vanaf 2018 als paddenstoelen uit de grond geschoten, schrijven ze. In Zwolle worden in 2019 twee verdiepingen van de parkeergarage ingericht voor het parkeren van e-voertuigen en buitenmaatse fietsen. ‘En Rotterdam investeerde in de coalitieperiode 2015-2018 zelfs in de ontwikkeling van ‘bakfietswijken’.’

Verder is op het lopen en het gebruik van (e) skateboards, longboards, monowheel, stepjes en vouwfietsen die gratis en gemakkelijk mee te nemen zijn in het ov aanzienlijk toegenomen. En de opkomst van de e-fiets heeft er ook voor gezorgd dat de stadsbus grotendeels uit het straatbeeld verdwenen is.

En tenslotte: je volgende fiets rolt ‘customized’uit de 3D-printers in de printhub in de Wijk.’ Zo is bijna niet meer denkbaar dat alle fietsen ooit zo op elkaar leken dat je je geparkeerde fiets op het station bijna niet meer terug kon vinden!

De vijf essays zijn hieronder als pdf te downloaden, of hier als e-book te bekijken.

Relevantie

Scroll naar boven