Warmtedetectie voor fietsverkeer

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:21-07-2014

Op de N237 is de eerste warmtedetector geïnstalleerd door de provincie Utrecht. Dit detectiemiddel voor VRI&'s onderscheidt fietsverkeer van auto&'s, ziet voetgangers niet aan voor fietsers én kan fietsers tellen.


  • Het gaat om de de Thermican, een Amerikaanse detector die fietsers weet te onderscheiden van auto’s (en voetgangers). Met de detector kunnen vri’s worden aangestuurd en kan bij gemengd verkeer bijvoorbeeld prioriteit voor fietsers worden ingesteld, of de groentijd worden verlengd.

    Het systeem kan volgens de fabrikant zowel stilstaande als bewegende fietsers detecteren.

    Bijkomend voordeel is dat fietsers geteld kunnen worden, ook als deze in groepen rijden. De telgegevens gebruiken we om eventueel cycli van verkeerslichten aan te passen aan verkeersaanbod.

    Naast het detecteren van fietsers heeft de Thermicam als voordeel dat het ook auto’s kan detecteren op wegdekken met veel metaal erin. Bijvoorbeeld op een brugdek kunnen massadetectielussen dat soms niet goed. Een veelgebruikt alternatief is dan bijvoorbeeld videodetectie. Bekend nadeel hiervan is de laagstaande zon verstorend kan werken. Daarnaast worden fietsers in het donker veelal niet gezien door videodetectie. De ThermiCam is inmiddels uitgebreid getest door de provincie Ook tijdens donkere situaties en bij koud weer werkt de thermische camera correct, zowel voor auto verkeer als voor een separate fietssignaalgroep.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Warmtedetectie voor fietsverkeer

No data found
Scroll naar boven