Wat moeten fietsers zien om enkelvoudige fietsongevallen te voorkomen?

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:11-04-2011

Artikel over het vergroten van de verkeersveiligheid door meer aandacht te besteden aan de zichtbaarheid van obstakels en de markering van fietsvoorzieningen.


 

Klik op de knop om naar een externe pagina te gaan (opent in een nieuw venster)

ga naar tool

Het aantal slachtoffers van enkelvoudige fietsongevallen is aanzienlijk in landen waar veel gefietst wordt. Om de rol van visuele kenmerken in de infrastructuur, zoals trottoirbanden, bij enkelvoudige fietsongevallen te bestuderen zijn twee studies uitgevoerd.

In de eerste studie is een enquête (n=734) gehouden onder slachtoffers van fietsongevallen. Met behulp van logistische regressue is de relatie tussen de ongevallen, leeftijd, lichtconditie, alcoholgebruik, kijkrichting en bekendheid met de omgeving van het ongeval onderzocht.

In de tweede studie zijn met behulp van de IDED-methode (zie het artikel voor details) de visuele kenmerken van 21 van de ongevalplaatsen onderzocht.

Uit de resultaten blijkt dat ongevallen waarbij een fietser in botsing komt met een paaltje of wegversmalling, of van de weg reed gerelateerd waren aan de visuele kenmerken van fietsvoorzieningen. Randmarkeringen, vooral in bochten van fietspaden, en verbeterde zichtbaarheid van paaltjes zijn aan te raden.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Wat moeten fietsers zien om enkelvoudige fietsongevallen te voorkomen

Scroll naar boven