Het waterschap Scheldestromen onderscheidt drie soorten erftoegangswegen: ETW A+ (meest 80 km/h-wegen), ETW A (60 km/h-wegen met hogere intensiteiten) en ETW B (smalle 60 km/h-wegen). In principe krijgt de aanleg van nieuwe fietspaden langs ETW A+ wegen prioriteit. Dit valt onder de noemer ‘betrouwbaarheid overheid’ omdat het al vastgesteld beleid van het waterschap betreft en hierover afspraken zijn gemaakt met andere overheden. Maar er zijn meer criteria. Bijvoorbeeld de verkeersveiligheid, die wordt uitgedrukt in het risico op een aanrijding (ontmoetingskans) en de mogelijkheid om hard te kunnen rijden (lange rechtstanden). Een weg met 100 tot 200 fietsers per dag scoort bijvoorbeeld één kruisje, een weg met 200 fietser scoort twee kruisjes in de criteriatabel en een rechtstand van 1,5 kilometer levert één kruisje extra op.
Als een project voorkomt op het prioriteitenlijstje dat al met andere overheden is opgesteld, levert dat ook een kruisje op. En als een gemeente mee wil betalen, voegt dat eveneens een kruisje toe, twee zelfs als de bijdrage mee bedraagt dan 25 %.
Als fietspaden gelijk eindigen geeft de kosteneffectiviteit de doorslag. Het project dat het minst kost per gereden fietskilometer scoort dan het hoogst.