De omwonenden van de nieuwe fietsroute vrezen voor schade aan hun woningen door de werkzaamheden en aantasting van hun buurt en de ecologie door snelle fietsers op speed-pedelecs en e-fietsen. Ook noemen ze in hun
brief dat cruciale rapporten zijn achtergehouden, er aantoonbaar onjuiste en onvolledige informatie is overlegd en de bewoners voor een voldongen feit zijn gesteld. Daarbij zou een alternatieve route geen kans hebben gekregen in de besluitvorming.
Eerder deze maand werd bekend dat de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
extra budget reserveert voor de Metropolitane Fietsroute Delft – Rotterdam Alexander. De subsidie aan de vier gemeenten die de route aanleggen, Delft, Pijnacker-Nootdorp, Lansingerland en Rotterdam, bedraagt in totaal 28,67 miljoen euro.
Den Haag – Voorburg
In dezelfde regio werken de provincie Zuid-Holland, de gemeenten Den Haag, Rijswijk, Leidschendam-Voorburg en Pijnacker-Nootdorp en de MRDH ondertussen aan plannen voor de
Metropolitane Fietsroute Den Haag – Pijnacker. De voorgenomen route loopt via de Nieuwe Tolbrug over de Vliet in Voorburg. Deze is te smal en te steil om overheen te fietsen. Om deze situatie te verbeteren heeft men een aantal varianten ontwikkeld die tijdens een
informatiebijeenkomst op woensdag 5 maart 2025 worden gepresenteerd.
Bronnen: MRDH, AD