Wie staat er in (of buiten) het rek?

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Ron Hendriks en Karin Broer
  • Uitgever:Fietsverkeer nr. 42
  • Datum:30-05-2018

Je kunt meer doen dan alleen fietsen tellen om de behoefte aan parkeervoorzieningen te peilen. Als je ook de parkeerduur vastlegt, valt er meer te zeggen over parkeermotieven. En daar kun je je beleid op afstemmen. Een verslag van de ervaringen in Amsterdam en Utrecht.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Voor het gewone parkeerduuronderzoek wordt gewerkt met kleine barcodestickertjes, die op een fiets worden geplakt. Daar zit een tijdcode op. Dan worden de fietsen bijvoorbeeld elk uur of elk half uur gecheckt of ze er nog staan. Die gegevens worden vervolgens in een parkeermodel ingevoerd.

    Zo’n onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat er zeker in woongebieden met de fietsen die ín de rekken staan weinig gebeurt. De helft van de fietsen wordt niet dagelijks - of nog minder - gebruikt. Onder meer omdat ze kapot zijn, vaak een lekke achterband. De meest beweging heeft plaats buiten de rekken.

    Het probleem van de overvolle rekken met nooit gebruikte fietsen kun je eigenlijk alleen oplossen met handhaving. In stadscentra kun je veronderstellen dat mensen die langer willen stallen meer bereid zijn om de fiets wat verderaf weg te zetten. Voor extreem kortparkeerders is het beleid steeds meer dat je die niet wilt faciliteren met rekken. Die kunnen de fiets in een vak zetten.
    In Utrecht vond men zo uit hoeveel fietsers lang stalden en hoeveel kort. Die informatie werd  gebruikt voor het bepalen van de capaciteit van verschillende voorzieningen.

    Een soortgelijke onderzoekaanpak werd ook gevolg bij een onderzoek naar de gewenste breedte van tweerichtingsfietspaden. In de CROW-ontwerpwijzer staan aanbevelingen voor de gewenste breedte, maar die dateren van enkele decennia geleden. Bovendien is aan de fietsers nooit gevraagd wat zij vinden van de breedte van het fietspad. Daarom heeft CROW-Fietsberaad het afgelopen jaar een onderzoek uitgevoerd dat in grote lijnen vergelijkbaar is met het onderzoek naar de fietsstraten. Op 15 locaties zijn door DTV Consultants fietsers geënquêteerd, is het aantal fietsers geteld en is er gezocht naar statistische verbanden tussen fietsersoordelen, (brom-)fietsintensiteiten en breedtes. Uiteindelijk resulteert de exercitie in een formule waarmee het rapportcijfer redelijk goed verspeld kan worden.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Wie staat er in of buiten het rek

Scroll naar boven