Het SolaRoad proeftraject op het fietspad langs de N203 bij Krommenie is in oktober 2014 geopend. Het proeftraject is 90 meter lang en 3,5 meter breed.
Gedurende de looptijd van het project zijn hier verschillende versies van het zonnewegdek toegepast en getest. Daarbij stuitte men onder andere op het probleem dat de toplaag op enkele plaatsen losliet. Ook nam de lichtdoorlatendheid van de top-laag in de loop van de tijd af.
Die toplaag is de achilleshiel van het zonne-wegdek, want daar worden hoge eisen aan gesteld. Zo moet de laag voldoende stroef zijn en niet verblinden. Daar is de afgelopen jaren het nodige aan gesleuteld, maar de laag kan nog verder worden geoptimaliseerd, aldus de initiatiefnemers, waaronder TNO, de provincie Noord Holland en Strukton.
De opbrengst van de zonnepanelen pakt positief uit. Zolang de lichtdoorlatenheid nog niet is afgenomen, valt die wat hoger uit dan verwacht. Ondertussen wordt ook geëxperimenteerd met andere typen zonnecellen. Waren de eerste cellen aangebracht tussen gehard glas, inmiddels wordt ook kunststof als afdeklaag toegepast.
Men gaat nog door met experimenteren. Op twee plaatsen zullen in 2019 zonnepanelen in het wegdek van wegen voor het gemotoriseerde verkeer worden aangebracht.