eHubs willen reiziger keuze bieden

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:15-04-2020
Pak ik de deelauto of toch de e-fiets? eHubs zijn plekken op straat waar reizigers kunnen kiezen uit verschillende deelvoertuigen. Amsterdam heeft het voortouw in dit EU-project. Ook de regio Arnhem Nijmegen neemt deel aan een proef.

p1050051-(1).jpgOpzet van de proef in zes Europese steden – waaronder ook Manchester en Leuven - is om te bekijken of het aanbieden van elektrische deelfietsen, deelbakfietsen en deelauto’s commercieel haalbaar is. De samenwerkende partijen in het project ‘eHUBS’ krijgen hiervoor een ruim 5 miljoen subsidie van de Europese Commissie.

De subsidie wordt besteed aan de ontwikkeling en installatie van eHubs in de pilotsteden. Daarbij wordt ook volop aandacht besteed aan promotie van het project en het betrekken van de doelgroep bij de opzet. En men monitort het gebruik van de eHubs en mobiliteitsgedrag.

ehubs-nijmegen.jpgIn de regio Arnhem Nijmegen moeten uiteindelijk 13 eHubs ontstaan. Men begint met drie locaties.
eHubs kunnen variëren in afmetingen, locatie en aanbod. Er kunnen bijvoorbeeld kleinere eHubs met twee parkeerplaatsen worden opgezet in woonwijken, of grotere in de nabijheid van stations. Het gaat erom dat vraag en aanbod worden samengebracht.

In Arnhem/Nijmegen is alvast een begin gemaakt met het opzetten van een uitgebreide voorlichtingscampagne onder de noemer ‘Hi, we are eHub’. Het is bedoeling dat de groene huisstijl wordt doorgezet op de locaties en de gebruikte deelvoertuigen.
Amsterdam heeft 15 tot 20 eHubs gepland staan. Oorspronkelijk was de bedoeling dat men e.e.a. rond deze tijd zou opstarten, maar de Corona-crisis zal waarschijnlijk de nodige vertraging met zich meebrengen.
 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

eHubs willen reiziger keuze bieden

Scroll naar boven