's-Hertogenbosch: ontvlechting hoofdroutes auto en fiets

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:11-06-2007

De scheiding van auto en fiets/ov is een van de pijlers onder het toekomstige verkeersbeleid van 's-Hertogenbosch. Het autoverkeer wordt gebundeld op een aantal doorstromingsassen. De fietsers kan gebruik maken van sterroutes.


Dat staat in de nota ‘Hoofdinfrastructuur ’s-Hertogenbosch’ van de gemeente die inzicht geeft in de hoofdkeuzen, die gemaakt moeten worden op het gebied van de infrastructuur. In de Nota ‘Fietsplan in uitvoering’ zijn eerder al zes sterroutes voor het fietsverkeer vastgesteld. Op deze routes, die de wijken verbinden met de binnenstad, moet de rol voor de fiets worden versterkt en de rol van het autoverkeer worden teruggedrongen, aldus de nota. ‘Hoofdroutes voor het autoverkeer en voor fiets en openbaar vervoer worden meer structureel van elkaar gescheiden om fiets en openbaar vervoer meer ruimte te geven en kansen voor verbetering van de ruimtelijke kwaliteit langs deze routes te benutten.’
Het sternetwerk bestaat uit routes tussen enerzijds de binnenstad en anderzijds Maaspoort, De Groote Wielen, Rosmalen, Zuid, Vught en West. In 2010 moet het gehele sternetwerk gerealiseerd zijn.

Verkeer bundelen op doorstroomassen 
De verkeersstromen tussen de verschillende stadsdelen en vanaf de Ruit naar bestemmingen in de stad worden gebundeld op zogenoemde doorstroomassen. Op deze wegen staat de doorstroming van het autoverkeer centraal. Het aantal aansluitingen en kruisingen wordt beperkt en er is geen verstoring door langsparkeren. Er worden drie doorstroomassen voorgesteld:
1. De oost-westroute vanaf Rosmalen/Groote Wielen via de Bruistensingel en de Zandzuigerstraat naar de Rietvelden.
2. De westelijke doorstroomas in de vorm van de (doorgetrokken) Parallelweg naar de A59
3. De oostelijke doorstroomas via de Van Grobbendoncklaan/Lagelandstraat, zich vertakkend in de Gestelseweg en de Maastrichtseweg.

Alleen centrumgebonden verkeer op Binnenstadsring
Tussen de 50 en 75% van het verkeer op het traject Zuidwal-Parklaan en het traject Brugstraat-Koningsweg heeft geen relatie met de binnenstad, maar legt wel een belangrijke claim op de fysieke ruimte. Dat leidt frequent tot filevorming en stagnatie. De inrichting van de wegen in en rond de binnenstad dient zodanig te zijn dat alleen centrumgebonden verkeer er gebruik van maakt. Hiertoe moet het doorgaande karakter van deze wegen worden onderbroken op een aantal plaatsen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

s-Hertogenbosch: ontvlechting hoofdroutes auto en fiets

Scroll naar boven