In 2021 werd het eerste ongeval met een fatbike opgenomen in het Letsel Informatie Systeem (LIS). Sindsdien is het aantal letselongevallen met dit fietstype snel toegenomen. Naast de 59 gewonde fatbikers in 2023 waren er ook 12 slachtoffers van ongevallen waarbij een fatbike betrokken was. In de eerste vier maanden van 2024 waren dit er 10. Deze gegevens zijn slechts een ondergrens. In het LIS-bestand zijn de gegevens van 14 van de 83 SEH-afdelingen in Nederland opgenomen. VeiligheidNL geeft aan dat de schatting van het totaal aantal ongevallen in Nederland op basis van deze steekproef nog op zich laat wachten. Daarnaast noteert men niet in alle gevallen het fietstype bij de registratie van een ongeval.
Slachtoffers
In 19 van de 59 ongevallen in 2023 waren de slachtoffers tussen de 10 en de 14 jaar. In de eerste vier maanden van dit jaar is dit aandeel opgelopen tot meer dan de helft. In 2023 was het jongste slachtoffer 11 en het oudste 53. In 2024 ligt dit tot nu toe tussen de 4 en de 61. De meerderheid van de slachtoffers is man. Twee op de vijf slachtoffers liep letsel aan het hoofd op.
Oorzaak
In de meeste gevallen was er sprake van een eenzijdig ongeval. Op de tweede plaats komt een botsing met een andere verkeersdeelnemer, meestal een personenauto. In enkele gevallen is een snelheid hoger dan de toegestane snelheid van 25 km/h geconstateerd.
In 2023 vond bijna driekwart van de ongevallen plaats in de periode september-december. Ongeveer de helft van het aantal ongevallen in 2024 vond plaats in april.
Onderzoek
Eerder constateerde VeiligheidNL als een snelle stijging in het aantal e-fietsongevallen bij jongeren tussen de 12 en 17 jaar. In de
media pleiten belangengroepen voor een leeftijdsgrens voor fatbikes en het stimuleren van helmgebruik. VeiligheidNL geeft aan dat verdiepend onderzoek nodig is om inzicht te krijgen in welke preventieve maatregelen nodig zijn.
Bronnen: VeiligheidNL, NOS