Bijna een derde van fietsers in Nederland gebruikt een elektrische fiets

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:16-11-2022
In Nederland gebruikt bijna een derde (30%) van de fietsers van 12 jaar en ouder een elektrische fiets. Ouderen (65 jaar en ouder) doen dit het meest: ruim de helft van deze groep fietst alleen maar elektrisch.

efietsers.JPGBijna een kwart van de fietsers fietst alleen elektrisch (23%) en 6% gebruikt zowel de elektrische fiets als de niet-elektrische fiets.

Dat blijkt uit onderzoek van het RIVM onder bijna 7000 mensen.

Reden voor het onderzoek is dat elektrisch fietsen voor de gezondheid zowel positief als negatief kan uitpakken.
Positieve effecten kunnen ontstaan als autoritten worden vervangen door ritten met de elektrische fiets. Een persoon gaat dan meer bewegen en bij vervanging op grote schaal daalt de uitstoot van luchtvervuilende stoffen. Daarnaast kunnen ouderen langer zelfstandig mobiel blijven. Dat draagt mogelijk positief bij aan hun welzijn.
Een negatief effect voor de gezondheid zit in het mogelijk verminderde activiteitenniveau bij (gezonde) mensen die de gewone fiets vervangen door de elektrische fiets.
Een ander mogelijk nadeel van de elektrische fiets is meer kans op letsel, maar dit is nog niet helemaal duidelijk. Er zijn ook studies die hier geen bewijs voor vinden.

De ruime meerderheid van de deelnemers (70%) kiest voor de e-bike ‘om makkelijker te fietsen’. Deze reden lijkt samen te hangen met gezondheidstoestand. Naast ouderen geven ook mensen die niet aan de Beweegrichtlijnen voldoen of die niet wekelijks sporten of mensen met obesitas, een langdurige aandoening of lichamelijke beperking deze reden vaak op.

Voor jongeren van 12 tot en met 17 jaar geldt dit niet. Voor bijna 6 op de 10 van hen is ‘sneller fietsen’ de belangrijkste reden om op de elektrische fiets te stappen.

Zowel de elektrische fiets als de niet-elektrische fiets wordt het vaakst gebruikt voor het bezoeken van winkels, vrienden of andere bestemmingen. Gevolgd door ‘fietstochten’, ‘woon-werkverkeer’, ‘sporten’ en ‘fietsen van en naar school’.

De elektrische fiets wordt in het algemeen vaker voor langere afstanden gebruikt dan de niet-elektrische fiets. Voor woon-werkverkeer geldt dat afstanden vanaf 10-20 km vaker elektrisch worden gefietst dan niet-elektrisch. Ook voor het fietsen naar school geldt dat afstanden vanaf 10-20 km vaker elektrisch worden gefietst dan niet-elektrisch.

Percentage elektrische en niet-elektrische fietsers dat een bepaald aantal kilometers aflegt naar het werk [bron: RIVM].
efiets-werkafstanden.JPG

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Bijna een derde van fietsers in Nederland gebruikt een elektrische fiets

Scroll naar boven