Elektrische fiets niet gevaarlijker (voor de meeste gebruikers)

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:30-08-2022
Over de vraag of een elektrische fiets gevaarlijker is dan een gewone, verschillen de meningen cq. onderzoeken. Recent Duits onderzoek wijst erop dat er een e-fiets niet gevaarlijker is, maar er zijn uitzonderingen.

Ook in Duitsland is het aantal e-fietsers sterk gegroeid. En daarmee het aantal ongevallen met e-fietsen. Uit de politiestatistieken die door het onderzoekinstituut van de Duitse verzekeraars (UDV) zijn geanalyseerd, blijkt bijvoorbeeld dat het aandeel ouderen bij letselongevallen onder e-fietsers is toegenomen. Maar dat komt vooral omdat meer ouderen gebruik maken van een elektrische fiets.

Ook verongelukken meer e-fietsers in de leeftijdsgroep 18-64 jaar, omdat ook in die leeftijdscategorie het gebruik toe is genomen.

Wat opvalt is dat er relatief meer eenzijdige ongevallen met e-fietser gebeuren en meer ongevallen buiten de bebouwde kom. Dat laatste wellicht omdat meer ouderen daar meer kilometers afleggen.

Maar de vraag is natuurlijk ook of e-fietsers meer risico lopen per gereden kilometer. E-fietsers rijden (in Duitsland) gemiddeld 1,8 maal zoveel kilometers per dag. En als je dat meeneemt, blijkt dat de groep 34-74 jaar geen hoger risico loopt. Dat geldt zowel voor de betrokkenheid bij ongevallen, het veroorzaken van ongevallen, als de afloop (letsel of dodelijk).

Voor de groep 18-34 jarigen en in mindere mate 75-plussers ligt het risico echter wel hoger. De Duitse onderzoekers denken dat de jongeren wellicht mee risico’s nemen. En de trapondersteuning gebruiken om harder te rijden dan gewone fietsers.

Overigens kampt men ook in Duitsland met onvolledigheid van de ongevallencijfers. De politie registreert alleen letselongevallen en niet of nauwelijks eenzijdige ongevallen.

e-bikes_brd.JPG

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Elektrische fiets niet gevaarlijker (voor de meeste gebruikers)

Scroll naar boven