In het onderzoek vergeleek de gemeente Amsterdam de snelheden in het eerste half jaar van 2024 met die van eerste half jaar van 2023. De gemiddelde snelheid op de wegen waar de maatregel eind is 2023 is ingevoerd is met 5 procent gedaald tot 20 km/h. Deze snelheid is inclusief optrekken, remmen en wachten voor een verkeerslicht of zebrapad. Uit een steekproef op 24 wegvakken waar automobilisten konden doorrijden en niet worden opgehouden door bijvoorbeeld verkeerslichten daalde de snelheid gemiddeld met 10 procent van 40 naar 36 km/h.
“Deze resultaten bevestigen wat we al verwachtten: er wordt rustiger gereden in het verkeer, maar niet iedereen houdt zich nog aan de maximumsnelheid”, zegt wethouder Melanie van der Horst. “Toch is 10 procent langzamer goed nieuws, want iedere kilometer langzamer is winst voor de verkeersveiligheid.”
Openbaar vervoer
Ook op de wegen die 50 km/h zijn gebleven is de gemiddelde snelheid afgenomen, met 4 procent. Het is niet duidelijk of dit komt omdat er in de hele stad rustiger gereden wordt, automobilisten niet weten dat 50 km/h hier is toegestaan of dat de congestie op deze wegen is toegenomen.
De snelheid van het openbaar vervoer nam iets af. De gemeente analyseerde de omlooptijden van 26 bus- en tramlijnen en een groot deel daarvan had een toename van 1-3 minuten in de omlooptijd. Dat is minder dan GVB vooraf had verwacht.
Draagvlak
Uit een vragenlijstonderzoek uitgezet onder een panel van 1500 Amsterdammers, waarop 817 reacties kwamen, bleek dat 60 procent van de Amsterdammers positief tot zeer positief is over de maatregel. Onder de niet-autobezitters is dit zelfs 75 procent. Zij noemen vooral de toegenomen verkeersveiligheid en een rustiger verkeersbeeld als positieve punten. Mensen die negatief zijn over de maatregel noemen dat veel automobilisten zich niet houden aan de snelheid en vragen om meer handhaving. Ook zijn ze ontevreden dat scooters en fatbikes harder rijden dan auto’s en vinden sommigen 30 km/h te langzaam. Amsterdammers die neutraal zijn over de maatregel vinden de snelheidsbeperking niet overal logisch, onder andere door de weginrichting.
Handhaving en belijning
Het OM is ondertussen gestart met een proef voor het handhaven op 30 km/h wegen. De gemeente is nog bezig om de belijning op de wegen aan te passen en herstart de campagne ’30 doen we voor elkaar’. Met deze maatregelen wil de gemeente weggebruikers stimuleren zich aan de maximumsnelheid te houden. Komend jaar volgt er een uitgebreidere evaluatie waarin onder meer de effecten op de verkeersveiligheid, leefbaarheid en rijtijden voor nood- en hulpdiensten worden meegenomen.
Bron: Gemeente Amsterdam