Twee van de vijf routes verbinden Eindhoven en Best, de F2 en de Pendelroutes. Verder komen er snelfietsroutes tussen Eindhoven en Oirschot, in Veldhoven en tussen Tilburg en Lieshout (F58). Rond het Wilhelminakanaal in Best vindt de meest ingrijpende aanpassing aan de infrastructuur plaats, met drie fietstunnels onder autowegen en een fietsbrug over het water.
Figuur: geplande en uitgevoerde snelfietsroutes rond Eindhoven (Bron: provincie Noord-Brabant)
Uit eerder onderzoek van de provincie Noord-Brabant bleek dat de reeds aangelegde snelfietsroutes het fietsen in de provincie effectief stimuleren. Twintig procent van de gebruikers legde voorheen hetzelfde traject af met de auto of het ov en 35 procent zei meer te fietsen dan voor de komst van het snelfietspad.
“Die uitkomsten zijn een geweldige motivatie om op deze voet verder te gaan”, zegt gedeputeerde Stijn Smeulders. “Nu ons netwerk zo snel groeit, wordt het voor nog meer Brabanders aantrekkelijk om met de fiets te reizen. Zo is de fiets cruciaal om onze provincie ook in de toekomst bereikbaar te houden.”
Deze zomer tekenen de provincie en de tien betrokken gemeenten de bestuursovereenkomsten voor de aanleg van de vijf snelfietsroutes. Op één locatie is het werk al begonnen, in de loop van 2025 zou men met alle routes aan de slag moeten zijn.
Bron: Provincie Noord-Brabant