Het gaat om een tunnel met een lengte van circa 90m die Apeldoorn-Noord met Apeldoorn-Zuid verbindt. Aan beide kanten van de tunnel ligt een verdiept plein. De tunnel is een integraal onderdeel van de stationsomgeving. Reden om bromfietsers te weren is dat de gemeente bang is dat grote snelheidsverschillen zorgen voor verkeersonveiligheid. Ook jagen knetterende bromfietsers de overige gebruikers soms de stuipen op het lijf. En men wil zo de hinder beperken op de aanrijroutes voor aanwonenden. En er zijn alternatieven voorhanden. Het bromfietsverkeer kan gebruik maken van de tunnels die ook voor het autoverkeer bedoeld zijn. Het is voor het eerst dat een dergelijk systeem wordt ingezet.
De ontwikkeling van het systeem had dan ook nogal wat voeten in de aarde. Onderweg moesten tal van technische en juridische problemen worden opgelost. Zo moet het systeem in staat zijn om het geluid van een specifieke brommer te koppelen aan het kenteken van dezelfde brommer, wat bij de passage van twee brommers een probleem kan geven. En het bromfietsplaatje - dat veel kleiner is dan een autokenteken - moet herkend worden door de scanapparatuur.
Na een uitgebreide test in Zwolle, besloot Apeldoorn dat het systeem betrouwbaar genoeg is en kreeg daarbij de steun van het OM. Die stelde wel als voorwaarde dat daarnaast ook een systeem voor agressiedetectie wordt geïnstalleerd zodat er sprake is van brede aanpak van de sociale onveiligheid in het gebied. Mocht iemand in de tunnel lastig gevallen worden dan zal zijn geschreeuw camera’s activeren. En er gaat op de meldkamer een signaal af waardoor de beambte daar weet dat er in de tunnel iets aan de hand is.
Het complete systeem kostte circa 2,5 ton, waarvan een derde in de bekabeling is gaan zitten. Volgens de eerste berichten worden dagelijks zo'n 20 tot 50 brommers gesnapt.