Bestaat de ideale 30 km/h-wijk?

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:Clarina Steenaert, DHV
  • Uitgever:AVV
  • Datum:08-04-2004

Onderzoek naar de ideale 30km/uur wijk, in hoeverre bestaat er een ideaal?


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Conclusies en aanbevelingen

    De ideale 30 km/h-wijk bestaat niet!
    In de vorige hoofdstukken zijn de resultaten van de verschillende
    onderzoeksstappen beschreven en de daarbij behorende
    conclusies. Op basis van de constateringen moet de hoofdvraag
    van dit onderzoek, bestaat de ideale 30 km-wijk?, ontkennend
    worden beantwoord. Beter is het de vraag te stellen: HOE
    ONTSTAAT DE IDEALE 30 KM/H-WIJK?.
    In dit hoofdstuk worden handvaten gegeven, die aan het ontstaan
    van ideale sober Duurzaam Veilige 30 km/h-gebieden een bijdrage
    leveren.

    Hoe ontstaat de ideale 30 km/h-wijk?
    De volgende aanbevelingen worden gedaan:
    Inrichting van 30 km/h-gebieden
    o Nuanceer het beleid ten aanzien van de ‘grijze’
    wegen
    o Zorg dat uit inrichting van de weg het gedrag kan
    worden afgeleid
    o Kijk of ingerpen in de structuur mogelijk zijn
    o Streef naar volledige inrichting van de poorten bij
    de overgang naar een verkeersader
    o Pas geen drempels toe op ‘drukkere’ routes
    o Attendeer gebruikers voldoende 30 km/h-gebied
    o Betrek parkeerproblemen bij herinrichting van 30
    km/h-gebieden
    o Besteed extra aandacht aan de herinrichting van
    omgevingen rond scholen en voorzieningen
    o Kies bij wijken met een rasterstructuur voor een
    mindere sobere aanpak
    o Besteed in wijken met aparte voorzieningen voor
    fietsers/voetgangers aandacht aan de
    oversteeklocaties en de ‘inprikkers’
    o Breng belangrijke hoofdroutes voor de fiets binnen
    het verblijfsgebied in de voorrang
    Proces
    o Stel bewoners vroegtijdig op de hoogte van de
    plannen en zorg dat zij hun inbreng kunnen leveren
    o Zorg voor zorgvuldige samenstelling van de
    klankbord-/werkgroep
    o Zorg voor intern draagvlak
    o Maak gebruik van de kennis van bewoners
    o Geef bewoners tijdens de planvorming duidelijke
    randvoorwaarden mee
    o Koppel resultaten terug naar de gehele wijk via de
    media en/of informatieavond

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Bestaat de ideale 30 km per uur wijk

Scroll naar boven