Conclusies en aanbevelingen
De ideale 30 km/h-wijk bestaat niet!
In de vorige hoofdstukken zijn de resultaten van de verschillende
onderzoeksstappen beschreven en de daarbij behorende
conclusies. Op basis van de constateringen moet de hoofdvraag
van dit onderzoek, bestaat de ideale 30 km-wijk?, ontkennend
worden beantwoord. Beter is het de vraag te stellen: HOE
ONTSTAAT DE IDEALE 30 KM/H-WIJK?.
In dit hoofdstuk worden handvaten gegeven, die aan het ontstaan
van ideale sober Duurzaam Veilige 30 km/h-gebieden een bijdrage
leveren.
Hoe ontstaat de ideale 30 km/h-wijk?
De volgende aanbevelingen worden gedaan:
Inrichting van 30 km/h-gebieden
o Nuanceer het beleid ten aanzien van de ‘grijze’
wegen
o Zorg dat uit inrichting van de weg het gedrag kan
worden afgeleid
o Kijk of ingerpen in de structuur mogelijk zijn
o Streef naar volledige inrichting van de poorten bij
de overgang naar een verkeersader
o Pas geen drempels toe op ‘drukkere’ routes
o Attendeer gebruikers voldoende 30 km/h-gebied
o Betrek parkeerproblemen bij herinrichting van 30
km/h-gebieden
o Besteed extra aandacht aan de herinrichting van
omgevingen rond scholen en voorzieningen
o Kies bij wijken met een rasterstructuur voor een
mindere sobere aanpak
o Besteed in wijken met aparte voorzieningen voor
fietsers/voetgangers aandacht aan de
oversteeklocaties en de ‘inprikkers’
o Breng belangrijke hoofdroutes voor de fiets binnen
het verblijfsgebied in de voorrang
Proces
o Stel bewoners vroegtijdig op de hoogte van de
plannen en zorg dat zij hun inbreng kunnen leveren
o Zorg voor zorgvuldige samenstelling van de
klankbord-/werkgroep
o Zorg voor intern draagvlak
o Maak gebruik van de kennis van bewoners
o Geef bewoners tijdens de planvorming duidelijke
randvoorwaarden mee
o Koppel resultaten terug naar de gehele wijk via de
media en/of informatieavond