Fietsers profiteren nog te weinig van veilige 30 km/uur-wegen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:29-04-2009

30 km/uur-wegen zijn aanzienlijk veiliger dan 50 km/uur-wegen. Weliswaar is het aantal ernstig gewonde voetgangers en fietsers op 30 km/uur-wegen aanzienlijk toegenomen, maar dat komt vooral door de toename van het aantal 30 km/uur-wegen. Niet goed ingerichte 30 km/uur-wegen zorgen wel voor relatief veel fietsslachtoffers.


Dit blijkt uit het onderzoeksrapport De veiligheid van voetgangers en fietsers op 30km/uur- erftoegangswegen van de SWOV.
Sinds 1989 is meer dan 30.000 kilometer weglengte omgebouwd tot 30 km/uur-erftoegangsweg. Deze wegen zijn veel veiliger voor voetgangers en fietsers dan 50 km/uur-wegen, aldus het SWOV-onderzoek. Toch is het aantal ernstig gewonde voetgangers en fietsers, aangereden door een motorvoertuig op 30 km/uur-wegen, tussen 1995 en 2007 gestegen van 27 naar 590. Het aantal doden per jaar steeg van 3 naar 16.
Voor een groot deel is dit toe te schrijven aan de stijging van het aantal 30 km/uur-wegen, maar vooral het aantal slachtoffers onder fietsers steeg sneller. Het aantal slachtoffers onder fietsers nam in de laatste tien jaar toe van 2,4 tot 11,7 ernstig gewonden per 1.000 km weglengte.
Het is belangrijk dat de snelheidslimiet op 30 km/uur-wegen geloofwaardig is, zo voegt de SWOV hier aan toe. Op veel wegen is dit nu niet het geval en hebben automobilisten de neiging harder te rijden. 'Wanneer alle 30km/uur-wegen een geloofwaardige snelheidslimiet zouden hebben, zou dit jaarlijks 200 ernstige letselslachtoffers kunnen besparen, in het bijzonder onder fietsers. Dit is een daling van eenderde.'

Bij ongevallen met fietsers op kruisingen valt het hoge aantal ongevallen op voorrangskruisingen op. Dergelijke kruisingen horen eigenlijk niet thuis in Zones 30. Ook hierbij kan een geloofwaardige snelheidslimiet het aantal slachtoffers beperken. Ongeveer tweederde van de ongevallen met kinderen tussen de nul en elf jaar zijn oversteekongevallen. Passende maatregelen gericht op veilige oversteekmogelijkheden ontbreken in driekwart van die situaties. Deze maatregel kan jaarlijks maximaal 50 slachtoffers besparen.

Het ombouwen van 50 km/uur-wegen naar 30 km/uur-wegen heeft tot een forse daling van het aantal slachtoffers onder voetgangers en fietsers geleid. De SWOV doet dan ook de aanbeveling verder te gaan met het herinrichten van woonstraten naar optimaal ingerichte 30 km/uur-erftoegangswegen. Hiervoor is het wel nodig vast te stellen hoe de ideale 30 km/uur-weg eruit ziet. Ook doet de SWOV de aanbeveling de nu gehanteerde maatstaven voor een optimale inrichting van 30km/uur-wegen aan te scherpen en te verduidelijken. Verder is het nodig te onderzoeken aan welke inrichtingseisen voorrangskruisingen moeten voldoen in Zones 30.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsers profiteren nog te weinig van veilige 30 km/uur-wegen

Scroll naar boven