Eén van de voordelen is dat fietsers minder vaak drukke wegen hoeven over te steken. Hiermee is de verkeersveiligheid en het comfort gediend, aldus stelt de gemeente in de fietsnota 'Fietsen, net zo makkelijk.' Het ombouwen van één naar twee richtingen kan dus een kwaliteitsslag betekenen. Maar is zijn ook nadelen, erkent de gemeente. Bij kruispunten of aansluitingen is een nadeel dat het kruisend verkeer op fietsers van twee richtingen moet letten. Uitgangspunt is dan ook dat kruispunten met tweerichtingen fietspaden uitgerust worden met verkeerslichten. Alleen bij zeer ondergeschikte kruisende wegen of aansluitingen kan hiervan worden afgeweken. Bijvoorbeeld door in de vormgeving duidelijk te maken dat een tweerichtingen fietspad gekruist wordt, in combinatie met een plateau of uitritconstructie.
Vanwege de verkeersveiligheid op tweerichtingen fietspaden is het ook nodig kritisch te kijken naar de wegen waar brommers op dit moment niet zijn toegestaan. Ook daarvoor is in het fietsplan extra budget uitgetrokken.