Fietsen, net zo makkelijk: fietsnota Breda

  • Soort:Beleidsdocumenten
  • Auteur:Gemeente Breda
  • Uitgever:Gemeente Breda
  • Datum:15-10-2007

De Bredase fietsnota wil het fietsklimaat in Breda verbeteren met een programma infrastructuur - maar ook met een programma stimuleringsmaatregelen. Dit moet mensen die nu al fietsen belonen en aan het fietsen houden.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De Bredase fietsnota ‘Fietsen, net zo gemakkelijk’ wil het fietsklimaat in Breda verbeteren met een programma infrastructuur - maar ook met een programma stimuleringsmaatregelen. Dit moet mensen die nu al fietsen belonen en aan het fietsen houden. Tevens moet het programma de mensen die nog niet fietsen verleiden om vaker de fiets te pakken.
    Het programma infrastructuur bestaat uit concrete infrastructuurprojecten voor 2007 waarvoor al geld is gereserveerd, en een perspectief voor nader uit te werken infrastructurele maatregelen na 2007. Het gaat hierbij onder andere om het completeren van het netwerk van hoofdfietsroutes, verkeersveiligheid, comfort en voorrang. Bij het bieden van fietsparkeervoorzieningen gaat het om stallingen in de binnenstad, zowel bewaakt als onbewaakt, om aantrekkelijke locaties in de rest van de stad en bij woningen.
    Het programma stimuleringsmaatregelen bevat een perspectief voor een op te zetten fietscampagne, waarin het fietsgebruik wordt gepromoot. Momenteel gebeurt het promoten van de fiets incidenteel en niet afgestemd, aldus de nota. Er zijn verschillende partijen binnen en buiten de gemeentelijke organisatie, die apart van elkaar communiceren over het fietsgebruik. Als al deze partners gezamenlijk optrekken in het promoten van de fiets, wordt een eenduidiger en krachtiger signaal naar de (potentiële) fietser afgegeven. Samenwerken ligt voor de hand. De verschillende partijen hebben dan wel verschillende beweegredenen, zoals gezondheid, luchtkwaliteit of bereikbaarheid. Maar zij hebben allen hetzelfde belang; meer Bredanaars op de fiets!
    Belangrijke aspecten bij het vormgeven van een campagne zijn doelgroepen en motieven, lifestyle en gedragsbeïnvloeding. Afhankelijk hiervan kan een promotieactie gekoppeld worden aan bijvoorbeeld een evenement, financiële prikkels of communicatie.
    Voor beide programma’s zijn de zogenaamde ‘quick wins’ aangemerkt. Dit zijn maatregelen die op een relatief snelle en eenvoudige wijze te realiseren zijn en tegelijkertijd effectief zijn, zoals de realisatie van vrije stallingplaatsen (straatparkeren) in de binnenstad en het meeliften met projecten van andere vakafdelingen, waardoor op een snelle, eenvoudige en goedkopere manier fietsfaciliteiten gemaakt kunnen worden. Verder is een breed pakket aan maatregelen opgesteld op basis van onder andere een gesprek met de stad, waarin diverse belangenorganisaties en ondernemers hun ideeën hebben gegeven over de samenstelling van goed fietsbeleid. Jaarlijks bepaalt de Gemeente Breda welke van het totaal aan maatregelen worden opgenomen in het uitvoeringsprogramma Verkeer en Vervoer.

Relevantie

Scroll naar boven