Campagnevoorbeeld - Actieweek fietsbeloning

  • Soort:Brochures & Flyers
  • Auteur:Fietsberaad
  • Uitgever:Fietsberaad
  • Datum:17-02-2010

Woon-werkers die reizen van Zaanstad/Amsterdam-Noord naar Amsterdam konden één week lang per dag € 5 verdienen door op de fiets naar het werk te gaan.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  •  Campagnevoorbeeld - Actieweek fietsbeloning 

    plaatje

    1 Inleiding

    In deze notitie is een korte beschrijving gegeven van de campagne Actieweek fietsbeloning Zaanstad / Amsterdam-Noord. Een overzicht van campagnematerialen is opgenomen in het PDF bestand.

    1.1 Omschrijving

    Deze campagne was onderdeel van de landelijke campagne FietsFilevrij! Woon-werkers die reizen van Zaanstad/Amsterdam-Noord naar Amsterdam konden per dag € 5 verdienen door op de fiets naar het werk te gaan. De actieweek viel samen met de Milieuweek 2008 van het stadsdeel Amsterdam-Noord.

     

     

     

     

     

     

    1.2 Wanneer

    22 september tot en met 26 september 2008

    1.3 Betrokken partijen

    • Fietsersbond en Ministerie van Verkeer en Waterstaat (samen in projectorganisatie FietsFileVrij!)
    • Stadsdeel Amsterdam-Noord
    • Gemeente Zaanstad, Afdeling IVV
    • Gemeente Amsterdam
    • SOAB (procesbegeleiding en evaluatierapport)
    • Management bureau van de heer Goedhart.

    1.4 Doel(en)

    • Onderzoeken of filerijders tegen een beloning bereid zijn kennis te maken met de fiets als alternatief voor de file.
    • Fietsen als alternatief voor woon-werkverkeer onder de aandacht te brengen.
    • Stimuleren dat mensen daadwerkelijk gaan fietsen in plaats van autorijden in het woon-werk verkeer.

    1.5 Doelgroep(en)

    Dagelijkse filerijders op de route Zaanstad/Amsterdam-Noord naar Amsterdam die minder dan 15 km van hun werk wonen.

    1.6 Campagnematerialen

    • Poster
    • Flyer
    • Website campagneorganisatie: http://www.fietsfilevrij.nl

    1.7 Effecten

    Ondanks de vooraf kritische houding en de kleinschalige opzet van de actieweek
    bleek de actieweek een succes. Er hebben zo’n 750 fietsers meegedaan aan
    de actieweek en de tevredenheid over de actie onder de deelnemers is groot. Uit een enquête blijkt dat ongeveer 10% gaf aan anders de auto te hebben gebruikt. 22% van de deelnemers heeft alle vijf dagen in de actieweek gefietst. 60% van de ‘automobilisten’ geeft aan vaker te zullen fietsen sinds de actieweek, 10% zegt van niet.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Campagnevoorbeeld - Actieweek fietsbeloning

Scroll naar boven