Campagnevoorbeeld - Met belgerinkel naar de winkel

  • Soort:Brochures & Flyers
  • Auteur:Fietsberaad
  • Uitgever:Fietsberaad
  • Datum:17-02-2010

De campagne ‘Met Belgerinkel naar de Winkel' is een jaarlijks terugkerende campagne met als doel het gebruik van de fiets voor korte afstanden te stimuleren door fietsers te belonen.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Campagnevoorbeeld - Met belgerinkel naar de winkel

    MetBelgerinkelNaarDeWinkel

    1 Inleiding

    In deze notitie is een korte beschrijving gegeven van de campagne: Met belgerinkel naar de winkel. Een overzicht van campagnematerialen is opgenomen in het PDF bestand.

    1.1 Omschrijving

    De campagne ‘Met Belgerinkel naar de Winkel’ is een jaarlijks terugkerende campagne met als doel het gebruik van de fiets voor korte afstanden te stimuleren door fietsen te belonen. Gedurende 5 weken krijgen klanten een sticker op een spaarkaart voor elke keer dat ze bij een deelnemende winkelier op de fiets een boodschap doen. Een volle spaarkaart geldt als een lot in een verloting van één of meer (fiets)prijzen. Aantal deelnemende gemeenten in Nederland: 16 in 2008, 21 in 2009. 

    1.2 Wanneer

    Jaarlijkse campagne met een looptijd van 5 weken. In 2010 van zaterdag 24 april tot en met zaterdag 29 mei. 

    1.3 Betrokken partijen

    • IVN Vereniging voor Natuur en Milieueducatie (campagneorganisatie Nederland)
    • Bond Beter Leefmilieu Vlaanderen (initiatiefnemer campagne)
    • Middenstand (ambassadeurs campagne richting publiek)
    • Lokale organisaties (ondersteuning uitvoer campagne)
    • Milieudienst/NME-centrum (ondersteuning uitvoer campagne)
    • Gemeenten (uitvoer campagne, in 2009: Ede, Renkum, Elburg, Harderwijk, Nunspeet, Ermelo, Putten, Oldebroek, Hattem, Heerde, Nieuwegein, Veenendaal, Soest, Oudewater, Zeist, Wijk bij Duurstede, Breukelen, Amsterdam Stadsdeel Slotervaart, Amsterdam Stadsdeel Osdorp, Heiloo en Bussum.

    1.4 Doel(en)

    Inwoners stimuleren om met de fiets hun boodschappen te doen. 

    1.5 Doelgroep(en)

    Winkelend publiek.

    1.6 Campagnematerialen

    • Startbijeenkomst (optioneel voor gemeenten)
    • Spaarkaart
    • Posters
    • Flyers
    • Banners
    • Verzameldoos bij de lokale ondernemers
    • Artikelen lokale huis-aan-huis blad
    • Websites gemeenten en/of provincie
    • Website campagneorganisatie: http://www.belgerinkel.nl

    1.7 Personele inzet door gemeente (minimaal uit te voeren activiteiten)

    • Werving winkels (schriftelijk en telefonisch), per 100 winkels 25 uur.
    • Bezorgen campagnematerialen en ophalen ingeleverde spaarkaarten, per 100 winkels 20 uur.
    • Regelen van prijzen (sponsors) en prijsuitreiking 25 uur.
    • Verwerken van de fietstips op de spaarkaarten, per 100 spaarkaarten 4 uur.
    • Communicatie (persberichten, info op website e.d.) 20 uur.

    Totaal: 94 uur. 

    1.8 Kosten

    Eigen bijdrage voor gemeenten
    Gemeente tot 25.000 inwoners: € 1.500,--
    Gemeente tussen 25.000 en 50.000 inwoners. € 2.000,--
    Gemeente tussen 50.000 en 100.000 inwoners. € 2.500,--
    Gemeente meer dan 100.000 inwoners. € 3.000,--

    Overige kosten voor campagnemateriaal
    Kosten campagnemateriaal: € 10,-- per deelnemende winkelier
    De ervaring leert dat gemiddeld 50-60% van de winkels deelneemt. Bij een winkelbestand van 100, komt dat neer op een aanvullende bijdrage van 500 tot 600 euro.

    1.9 Effecten

    Een vijfde van de deelnemers geeft aan door de stimulans die van de campagne uitgaat meer te zijn gaan fietsen. Een ander resultaat zijn de fietstips. Op elke volle spaarkaart konden deelnemers een tip voor een fietsvriendelijke gemeente vermelden. Van die gelegenheid is gemiddeld door 21% (2009) van de deelnemers gebruik gemaakt, wat 4.813 fietstips opleverde.

    Ook is de campagne Met belgerinkel naar de winkel in de gemeente Venlo in 2006 uitgevoerd zonder medewerking van de campagneorganisatie IVN (Vereniging voor Natuur en Milieueducatie). Het bureau Rescon heeft hiervan een evaluatierapport uitgebracht. De campagne in Venlo heeft niet het gewenste effect gehad. Het bereik van de campagne was voldoende groot (49%) en de waardering was overwegend positief, maar in termen van gedragsverandering heeft de campagne geen resultaten geboekt. Klik hier om naar het evaluatierapport te gaan.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Campagnevoorbeeld - Met belgerinkel naar de winkel

Scroll naar boven