Campagnevoorbeeld - Tilburg gek op fietsen
1 Inleiding
In deze notitie is een korte beschrijving gegeven van de campagne Tilburg gek op fietsen. Een overzicht van campagnematerialen is opgenomen in het PDF bestand.
1.1 Omschrijving
Voor de campagne Tilburg gek op fietsen, is een tv-commercial en videoclip opgenomen. De rode draad in de campagne is het lied 'Hier op mijn fiets’ door Batiste en David.
De clip werd uitgezonden op TV&Co, LOTT en Brabants Dagblad TV in de periode van de Week van de Fiets (26 april 2009 – 3 mei 2009).
Voor alle inwoners van Tilburg was er in de Week van de fiets 2009 een programma met een grote opening en diverse evenementen in het centrum van Tilburg. Om specifieke doelgroepen binnen de inwoners van Tilburg te bereiken zijn er in die week voor specifieke doelgroepen evenementen georganiseerd. Op 26 april 2009 is er voor de doelgroep basisschoolkinderen en ouders een fietsbelconcert georganiseerd op het Pieter Vreedeplein te Tilburg. Op 3 mei 2009 is er voor de doelgroep praktische fietsers een opstapdag georganiseerd op het Pieter Vreedeplein te Tilburg.
1.2 Wanneer
De campagne Tilburg gek op fietsen is gestart in september 2008 en is een campagne die ook in 2010 doorloopt. Een onderdeel van de campagne is de Week van de fiets, deze heeft plaatsgevonden van 26 april 2009 - 3 mei 2009.
1.3 Betrokken partijen
• Tilburg gek op fietsen, campagneorganisatie: Gemeente Tilburg, afdeling communicatie.
• Week van de Fiets , ontwerp / campagnemateriaal: Wijdoendingen: Cyril de Vroom (concept) Naan Eldering (concept), Jessie Haagenaars (productie), Wieneke Hofland (fotograaf), Abel Heijkamp (kunstenaar), Bo van de Graaf (kunstenaar/dirigent), Dolph Cantrijn (fotograaf), Batiste & David (muzikanten voor lied & videoclip), Chipz (pop-act), TV&Co, LOTT en Brabants Dagblad TV, De Uitloper, Spijkers fietsen (fietsspecialist), Guill van de Ven Bike Totaal (fietsspecialist), Piet van Iersel (Fietsspecialist), 8 vrijwilligers.
1.4 Doel(en)
Laten zien dat fietsen een leuke en ontspannende bezigheid is.
1.5 Doelgroep(en)
Inwoners van Tilburg (hierbinnen is bij de Week van de fiets verder onderscheid gemaakt naar basisschoolkinderen en ouders en praktische fietsers bij 2 evenementen).
1.6 Campagnematerialen
• Videoclip met lied ‘Hier op mijn fiets’ uitgezonden op TV&Co, LOTT en Brabants Dagblad TV en op Youtube (http://www.youtube.com/watch?v=8TzdrHywk0c), Radio538
• Evenementen in het centrum van de stad Tilburg.
• Posters in mupi’s / abri’s in de stad
• 5000 Flyers (A5)
• 1000 fietstassen met logo
• 800 LED-lampjes met logo
• 1200 fietsbellen
• Sculptuur uit fietswielen
• Website Tilburg gek op fietsen : www.tilburg.nl/fiets.
• Website campagneorganisatie Week van de fiets: www.wijdoendingen.nl
1.7 Effecten
Tilbug gek op fietsen
Onbekend, doorlopende campagne in 2010.
Week van de fiets 2009 Sterke aanwezigheid in de media (radio, televisie en krant, regionaal en landelijk)
Kranten: Brabants Dagblad, Algemeen Dagblad, de Tilburgse Koerier, Stadsnieuws.
Televisie: Omroep Brabant, NOS Jeugdjournaal.
Radio: Omroepbrabant, 8FM .
Internet: Tilburg.com, Brabantsdagblad.nl, Omroepbrabant.nl.
Fietsbelconcert: Ruim 1200 actieve deelnemers.
Geef Licht: 750 LED-lampjes gemonteerd.
Meer op de fiets: 800 fietstassen uitgedeeld en bevestigd.
Opstapdag: 350 deelnemers (lage opkomst door regen).