Campagnevoorbeeld - Wielwijk Fietst!

  • Soort:Brochures & Flyers
  • Auteur:Fietsberaad
  • Uitgever:Fietsberaad
  • Datum:18-01-2010

In de campagne Wielwijk Fietst! is een speciaal logo ontwikkeld. Het logo is&bij alle fietsactiviteiten&van de campagne gebruikt om zo de herkenbaaheid van de fietspromotie te vergroten.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Campagnevoorbeeld - Wielwijk Fietst!

    WielwijkFietstLogo

    1 Inleiding

    In deze notitie is een korte beschrijving gegeven van de campagne: Wielwijk fietst!. Een overzicht van campagnematerialen is opgenomen in het PDF bestand.

     

    1.1 Omschrijving

    In 2008 kreeg Wielwijk in de gemeente Dordrecht een subsidie om het langzame verkeer, in het bijzonder het fietsen, in de wijk in de breedste zin van het woord te stimuleren, zowel met communicatie, het organiseren van en aansluiten bij bestaande activiteiten en het verbeteren van de verkeersinrichting van de wijk.

    De campagne startte met een actiedag met Leontien Zijlaard-van Moorsel. Tijdens een startbijeenkomst mochten bewoners en organisaties meedenken over het projectplan. Om het project Wielwijk Fietst! herkenbaar te maken in Wielwijk en daarbuiten is er een speciaal logo ontwikkeld. Het logo wordt gebruikt op alle (communicatie)uitingen die met Wielwijk Fietst! te maken hebben.

    De belangrijkste onderdelen van de campagne zijn:
    • Er is een fietsclub opgericht, die bij aanvang 12 leden had.
    • Drie scholen doen mee aan ‘School op SEEF’ (http://www.schoolopseef.nl), een project van ROV Zuid-Holland dat een structurele aanpak biedt voor verkeerseducatie op basisscholen.
    • Onder het motto ‘Op de fiets wordt je wereld groter!' is er een pakket van acties opgesteld voor het verbeteren van de fietsvaardigheid, met name gericht op allochtonen. Dit pakket bestaat uit informatiebijeenkomsten, fietslessen, een opleiding tot fietscoach, fietsmaatjes en een fietsbeschikbaarheidsproject.
    • Tijdens de campagne worden evenementen georganiseerd, zoals de ‘Fiets- en groendag’. Daarnaast sluit de campagne aan bij bestaande evenementen. Zo zijn er bijvoorbeeld acties tijdens de Week van de Vooruitgang.
    • In samenwerking met ‘Fietsen scoort!’ worden werkgevers en werknemers gestimuleerd vaker de fiets te pakken om naar het werk te gaan.
    • Een ‘tag’ registreert het aantal keer dat een werknemer naar het werk fietst. Elke rit levert ‘trappers’ op waarmee je artikelen kan bestellen in de Trappers Webshop.

    1.2 Wanneer

    De campagne startte met een actiedag op 18 oktober 2008. De campagne duurt 3 jaar en loopt tot de zomer van 2011.

    1.3 Betrokken partijen

    Wielwijk fietst! is een initiatief van de gemeente Dordrecht. De campagne maakt deel uit van het Europese Interreg 4B programma ‘Improving Connectivity and Mobility Acces’. Het project richt zich op de ontwikkeling van innovatieve en alternatieve vervoerswijzen.
    Adviesbureau ‘Woonactief’ verzorgt de projectleiding van de campagne. De campagne wordt uitgevoerd in samenwerking met Projectbureau Wielwijk, bewoners, vrijwilligers en diverse organisaties in de wijk.

    1.4 Doel(en)

    • Het stimuleren van het langzame verkeer, met nadruk op het bevorderen van het fietsen en het fietsgebruik bij wijkbewoners van alle doelgroepen en leeftijdscategorieën, op gebieden als veiligheid, bereikbaarheid, duurzaamheid, gezond bewegen en vrijetijdsbesteding.
    • Het bevorderen van beweging, o.a. wandelen en fietsen, is ook in het sociaaleconomisch programma Wielwijk (zie http://www.wielwijk.nl) een belangrijk doel. Hierbij zal zoveel mogelijk worden aangehaakt.

    1.5 Doelgroep(en)

    • Kinderen tot en met 4 jaar
    • Kinderen van 5 tot en met 12 jaar (basisschool)
    • Jongeren van 13 tot en met 17 jaar (voortgezet onderwijs)
    • Jong volwassenen van 18 tot en met 24 jaar (jonge automobilisten)
    • Volwassenen met diverse culturele achtergronden
    • Ouderen/senioren
    • Winkeliers

    Per doelgroep zijn activiteiten benoemd.

    1.6 Campagnematerialen

    • Publiciteitsplan
    • Website http://www.wielwijk.nl/wielwijkfietst  
    • Persberichten / perscontacten
    • Posters, Flyers
    • Fietshesjes voor fietsclub Wielwijk
    • Fietsbellen met het logo van Wielwijk Fietst

    1.7 Kosten
    Wielwijk Fietst! maakt deel uit van het Europese project ‘Improving Connectivity and Mobility Acces (ICMA). Vanuit dit project heeft de gemeente Dordrecht een Europese subsidie ontvangen om het langzame verkeer, en met name het fietsen, te stimuleren op basis van een cofinanciering. De gemeente Dordrecht draagt de helft bij.

    1.8 Effect

    Dordrecht voert eens in de twee jaar de monitor Leefbaarheid en Veiligheid uit. In 2009 is in de monitor een aantal vragen gesteld over het fietsgebruik en –gedrag. Daaruit blijkt dat in Wielwijk minder gebruik wordt gemaakt van de fiets dan in andere Dordtse wijken en dat de beleving van het Fietsklimaat in Wielwijk op alle gevraagde onderdelen achterblijft bij de rest van de stad. Het effect zal echter niet (alleen) aan de hand van de monitor gemeten worden, maar ook aan de hand van andere metingen en waarnemingen.

    Feitelijke resultaten deelname 2009

    activiteit Kinderen / jongeren volwassenen
    Fietsactiedag oktober 2008 150 50
    Groen- en fietsdag mei 2009 500 80
    School op Seef 450
    Fietsdocenten 16
    Fietslessen 40
    Verkeerstuin 250 50
    Scootmobielcursus 20
    Wandelclub (wekelijks) 10
    Fietsclub (wekelijks) 12
    Fietscheck basisschool 17

    1.9 Programma 2010
    • Fietsonderhoudproject basisscholen
    • Verkeerseducatief programma Jongleren voor peuterspeelzalen
    • School op Seef
    • Groen- en fietsdag
    • Sportdag in het teken van de fiets
    • Bijdrage aan Heel Nederland Fietst
    • Schouwronde op de fiets met bewoners.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Campagnevoorbeeld - Wielwijk Fietst

Scroll naar boven