Apps waarmee fietsers problemen kunnen melden worden veelvuldig gebruikt. We kennen ze inmiddels uit Brussel en Amsterdam, waar fietsers konden ‘pingen’ met een knop het stuur. Wie googelt op ”app report problem to municipality” krijgt tientallen van dergelijke apps wereldwijd te zien. Ze laten meestal de probleemlocaties zien op een kaart. Maar daarmee ligt de oplossing nog niet voor het grijpen.
Op de universiteiten van Hasselt en Amsterdam wordt gewerkt aan oplossingen om dergelijke beslissingen zo efficiënt mogelijk te nemen op basis van data fusion.
Data-science onderzoeker Luk Knapen combineerde de GPS-data van 350 fietsers met een bestand van zogenaamde clickPoints die door 79 fietsers werden gegenereerd op het moment dat ze een probleem tegenkwamen, zoals een gevaarlijk kruispunt of een probleem met het wegdek.
Voor de geclusterde clickPoints werd een schatting gemaakt van de kosten die gemaakt moesten worden om zo’n knelpunt op te lossen. Vervolgens werden de computers aan het werk gezet om uit te rekenen wat het zou kosten alle knelpunten weg te werken op een route. Maar ook het omgekeerde becijferde men. Welke knelpunten moeten het eerst worden opgeruimd, gegeven een bepaald budget, waardoor het maximale aantal trips vrij van knelpunten kan worden afgelegd.
Een nieuwe methode [niet open access] om prioriteiten toe te kennen dus. Nu nog experimenteel, maar wellicht in de toekomst gemeengoed.