De fietsparkeernormen zijn ontwikkeld op basis van de kencijfers van CROW. Vanwege het intensieve fietsgebruik heeft men voor de Amsterdamse normen bijna altijd de bovengrens van de spreiding van de CROW kencijfers aangehouden.
In de nota zijn ook kwaliteitseisen opgenomen. Dan gaat het onder meer over de toegankelijkheid en er komen zaken aan de orde als de afstand van de stalling tot de ingang van een gebouw en de hellingspercentages van een eventuele hellingbaan. Daarnaast stelt men eisen aan de inrichting, bijvoorbeeld met betrekking tot verlichting en de afstand tussen fietsparkeerplekken. Ook moet men bij voorkeur ook rekening houden met fietsen met afwijkende maten.
In Amsterdam groeide het bezit van scooters (brom- en snorfietsen)van 23.000 in 2007 naar ruim 57.000 in 2016 . Daarom zijn ook normen voor scooterparkeren opgenomen. Voorlopig zijn die nog niet verplicht. De gemeente wil eerst afwachten hoe de milieuzone die in 2018 wordt ingevoerd voor scooters en de verbanning de snorfiets naar de rijbaan uitpakt.