Voorafgaand aan de opstelling van de nieuwe fietsnota hield Cuijk een enquête onder fietsers. Daaruit bleek dat men in Cuijk graag zouden zien dat ingezet wordt op een verkeersveilig en comfortabel fietsnetwerk en beter stallingsmogelijkheden. Meest genoemde maatregel is de voorrang voor fietsers op rotondes in bebouwde kom. Die is tot nu toe in het voordeel van de automobilisten.
De concept-fietsnota kondigt dan ook aan om fietsers op rotondes binnen de bebouwde kom voorrang te gaan geven. 'De maatregel vormt het fundament van de nieuwe Cuijkse fietsnota omdat het een duidelijk maatregel pro-fiets is', aldus de toelichting op de nota. Vervolgens gaat de toelichting uitgebreid in op de voorrangsdiscussie die de afgelopen jaren speelde rond de voorrangregels en de CROW-richtlijnen, die uitgaan van voorrang op rotondes voor fietsers binnen de bebouwde kom. 'In Cuijk lenen de bestaande rotondes zich uitstekend voor ombouw naar fietspaden in de voorrang, omdat het gaat om compacte overzichtelijke rotondes met vrijliggende fietspaden. Voordeel van het ombouwen van de rotondes conform deze richtlijn is dat ook voetgangersoversteekplaatsen (zebra’s) kunnen worden gerealiseerd. Dit is niet het geval is bij een rotonde met fietsers uit de voorrang, omdat er dan twee verschillende voorrangssituaties zouden ontstaan. Ook voetgangers naar het centrum zullen vlotter en veiliger hun weg vinden naar het centrum', aldus de toelichting. De gemeenteraad moet er echter nog eens over denken, zo meldt de Gelderlander nu. 'Een rapport van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) zou het tegenovergestelde uitwijzen', aldus een van de raadsleden.' De discussie wordt voorgezet als de raad alle rapporten hierover heeft bestudeerd.
Ander punt in de Fietsnota is de voorrang in 30 km gebieden. 'Om fietsers op primaire fietsroutes zoveel mogelijk voorrang te geven wordt voorgesteld om een aantal wegen in zone 30 om te vormen tot voorrangsweg. Dit geldt voor wegen met een belangrijke wijkontsluitingsfunctie, die samenvallen met primaire fietsroutes. De snelheid op deze wegen blijft 30 km/uur. De snelheid van het autoverkeer wordt met snelheidsremmende maatregelen beperkt. Deze wegen zijn in het verkeersveiligheidsplan als een extra categorie opgenomen namelijk: wijkontsluitingswegen binnen zone 30.'
Overigens is deed de rechter onlangs nog uitspraak over het feit dat het instellen van voorrang in 30 km-zones maar beperkt mogelijk is. Uit die uitspraak die betrekking had op een situatie in Berkel en Rodenrijs blijkt dat een voorrangsbord alleen mag worden gebruikt als er sprake is van vrijliggende fietspaden, fiets/bromfietspaden en busbanen. En op hoofdfietsroutes met weinig gemotoriseerd verkeer.