Als in alle Europese landen net zoveel zou worden gefietst als in Denemarken, zou dat 12 tot 26 procent bijdragen aan de Europese CO2-doelstelling. Dat stelt de studie van de Eurpean Cycle Federation ECF. De bandbreedte van de voorspelling hangt samen met de vraag welke vervoerwijze de fiets gaat vervangen.
Tussen 1990 en 2007 zijn broeikasgasemissies van het verkeer toegenomen met 36 procent, terwijl in andere sectoren een daling te zien was van 15 procent. In 2050 moeten de emissies volgens de Europese doelstelling met 80 tot 95 procent zijn afgenomen, vergeleken met 1990. De transportsector zal daartoe de emissies met ongeveer 60 procent moeten reduceren. De nu voorziene maatregelen komen niet verder dan een reductie van 20 procent, volgens de ECF. Het is vooral de fiets die het verschil moet gaan maken. De broeikasgasemissies zijn meer dan tien keer lager dan van andere individuele transportwijzen. De ECF pleit daarom voor een grootschalig Europees plan om een modal shift van gemotoriseerde individuele vervoerwijzen naar de fiets, de elektrische fiets en de deelfiets te bewerkstelligen.