Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

De effecten van fietsinfrastructuur op wonen, werken en reizen

De effecten van fietsinfrastructuur op wonen, werken en reizen

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Datum:19-02-2025
De grootschalige aanleg van vrijliggende fietspaden heeft in Nederland gezorgd voor meer woon-werkverkeer per fiets en compactere steden voor wonen en werken. Als fietsen aantrekkelijker wordt, gaan werkenden gemiddeld dichter bij hun werk wonen of dichter bij hun woning werken en reist de beroepsbevolking als geheel minder kilometers. Binnen steden nemen fietspaden vaak de plaats in van rijstroken, maar opstoppingen van autoverkeer nemen hierdoor niet toe.

 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Als Nederland niet zo’n uitgebreid netwerk aan vrijliggende fietspaden had, zou het aandeel fiets in het woon-werkverkeer geen 25 maar 20 procent zijn. Dit blijkt uit modelonderzoek van het Centraal Planbureau (CPB). Veel mensen zouden dan de auto hebben gepakt in plaats van de fiets. Een hogere fietssnelheid, onder meer door verdere uitbreiding van de fietsinfrastructuur, kan op de langere termijn leiden tot een nog groter aandeel fietsforensen.

Relevantie

Scroll naar boven