Het onderzoek van TransTec adviseurs in opdracht van V&W had betrekking op experimenten met gratis ov voor 65-plussers in Nijmegen, Parkstad Limburg, Noord Holland Noord en Rotterdam. Ouderen konden daar gratis reizen vanaf 9.00 's ochtends. In Limburg moest men wel tijdens de avondspits betalen.
Uit de proef in de vier gebieden blijkt dat gratis ov leidde tot een toename van het gebruik. Het gaat daarbij zowel om nieuwe gebruikers als om bestaande reizigers die meer zijn gaan reizen. Het frequente vervoer (meer dan 1 keer per week met de bus) is verdubbeld in Noord-Holland Noord, Parkstad Limburg en Nijmegen, en in Rotterdam met 50% toegenomen. Onderzoeksvraag was onder andere waar de toename vandaan kwam. Is er sprake van nieuwe activiteiten die mensen gaan ondernemen of is het substitutie vanuit de auto en fiets? Van alle drie de bewegingen is sprake, aldus de onderzoekers: er is meer gereisd, er is minder vaak met de auto gereisd en men heeft minder vaak de fiets genomen. Dat laatste is meer in detail onderzocht in Nijmegen en Parkstad Limburg. Hierbij bleek dat in Nijmegen 60% van de 65-plussers (nog) fietst. In Parkstad Limburg ligt dit percentage rond 36 %. Van zowel de fietsers in Nijmegen als in Parkstad Limburg geeft ruim 20% aan dat ze minder zijn gaan fietsen vanwege de gratis bus.
Ook bleek dat ouderen in de vier proefgebieden meer maatschappelijke activiteiten zijn gaan ondernemen. In Nijmegen en Parkstad Limburg lijkt dat mede veroorzaakt door het gratis openbaar vervoer. In Noord-Holland Noord zegt 12% van de fietsers dat zij vaker gaan fietsen na afloop van de proef met gratis openbaar vervoer.