Duurzaam Veilig, ook voor ernstig verkeersgewonden

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:Dr. ir. W.A.M. Weijermars, dr. A. Dijkstra, dr. M.J.A. Doumen, drs. H.L. Stipdonk, drs. D.A.M. Twisk & prof. ir. F.C.M. Wegman
  • Uitgever:SWOV
  • Datum:21-03-2013

Bij Duurzaam Veilig ging het tot nu toe vooral om ongevallen met en tussen motorvoertuigen. Maar het zijn tegenwoordig vooral ongevallen zonder motorvoertuigen die de ongevallenstatistieken domineren. Met dit rapport geeft de organisatie een eerste aanzet om de Duurzaam Veilig-visie nadrukkelijker toe te passen op ongevallen zonder motorvoertuigen, waarvan het bij 98% gaat om fietsongevallen.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Met de bestaande functionele eisen voor Duurzaam Veilig kom je al een heel eind, aldus het rapport. Zoals bijvoorbeeld het creëren van grote aaneengesloten verblijfsgebieden, routes zoveel mogelijk bekorten, meer uniformiteit bij verkeersoplossingen, conflicten met tegemoetkomend en kruisend verkeer voorkomen, voertuigsoorten scheiden en snelheid reduceren op conflictpunten. Speciaal met het oog op de fietsers zouden daar bovenop eisen kunnen worden gesteld aan de stroefheid van het wegdek, goede berijdbaarheid en geringe verkeershinder.
    Een stap verder zou zijn om naast het autonetwerk een volledig autonoom fietsnetwerk te ontwikkelen, waarbij onderscheid wordt gemaakt in fietsstroomvoorzieningen en fietsverblijfsvoorzieningen, met ieder een andere ontwerpsnelheid, dimensionering en inrichting.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Duurzaam Veilig, ook voor ernstig verkeersgewonden

Scroll naar boven